در آمریکا هیچ قشری از جامعه از حملات مسلحانه در امان نیست

حملات مرگباری که در هفته‌های گذشته در آمریکا روی داد، بیانگر این است که هیچ قشری در جامعه آمریکا از حمله با سلاح گرم در امان نیست.

در آمریکا بر اثر حملات مسلحانه به مدرسه‌ای که دانش آموزان اسپانیایی تبار در آن رفت و آمد می‌کردند، یک سوپر مارکت که بیشتر مشتریان آن سیاهپوست بودند و رژه‌ای که چهارم ژوئیه برگزار شد، در مجموع ۳۸ نفر کشته شدند.

حملات مرگباری که در هفته‌های گذشته در آمریکا روی داد، بیانگر حقیقت بی رحمانه در کشوری است که در آن سلاح گرم زیاد است و هیچ قشری از جامعه (چه سیاهپوست و چه سفید پوست) از این حملات در امان نبوده است. با وجود این، قربانیایی که به خواندن یا شنیدن این حوادث در آمریکا عادت کرده اند، هر دفعه از دیدن خشونت‌هایی که نزدیک محل زندگیشان اتفاق می‌افتد بهت زده می‌شوند.

نانسی روترینگ شهردار هایلند پارک که شهر کوچک ثروتمندی در شمال شیکاگو است، با اشاره به حادثه تیر اندازی که روز دوشنبه طی برگزاری جشن ملی آمریکا روی داد و بر اثر آن هفت نفر کشته و دستکم ۳۵ نفر زخمی شدند، گفت: «این حادثه مرگبار نباید در این شهر اتفاق می‌افتاد. صحنه‌های غم انگیز زیادی در تلویزیون دیده می‌شود، اما زمانی که حادثه مرگباری نزدیک محل زندگی شما اتفاق می‌افتد، باور این که آیا این حادثه واقعیت دارد، سخت می‌شود.»

امیلی پرازاک شهروند آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه طی برگزاری جشن ملی در مجموع نزدیک به ۷۰ مرتبه صدای شلیک شنیده شد، گفت: «من فکر کردم که صدای آتش بازی است، اما باور این که چه فاجعه‌ای اتفاق افتاده بود، سخت است.»

در منطقه اووالد، تگزاس یک جوان ۱۸ ساله در تاریخ ۲۴ ماه مه، ۱۹ کودک و دو معلم را در مدرسه‌ای به قتل رساند و پلیس نتوانست واکنش سریعی از خود نشان دهد، به طوری که ورود ماموران مسلح و آموزش دیده به کلاسی که عامل تیراندازی در آن مخفی شده بود، نزدیک به یک ساعت زمان برد.

این دو حادثه مرگبار مانند کشتار نژاد پرستانه‌ای که در سوپر مارکتی در شهر بوفالو نزدیک مرز با کانادا روی داد، آمریکا را شوکه کرد. وجه مشترک این سه حمله این هست که جوانان با رده سنی ۱۸ تا ۲۱ سال با سلاح‌هایی با مدل AR-۱۵ آن‌ها را انجام داده اند.


بیشتر بخوانید:

کارشناس آمریکایی: در برابر پلیس و ناامنی جامعه باید مسلح باشیم


در سال ۱۹۹۴، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرده بود که به مدت ۱۰ سال فروش سلاح‌های تهاجمی را که برای حداکثر تلفات طراحی شده بود، ممنوع کرد. اما در سال ۲۰۰۴ اجرای این قانون به پایان رسید، به طوری که از آن زمان به بعد فروش این سلاح‌ها به ویژه در میان جوانان افزایش یافته است.

بر اساس قوانین فدرال، خرید سلاح در فروشگاه‌های رسمی فروش اسلحه برای افراد ۲۱ سال به بالا مجاز است، اما بسیاری از ایالت‌ها خرید سلاح از جمله سلاح‌ها تهاجمی را از سن ۱۸ سالگی مجاز می‌دانند.

پس از حادثه مرگبار اووالد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی و یا حداقل افزایش سن قانونی به ۲۱ سال را برای استفاده از این سلاح‌ها خواستار شد.

اخیرا شانون واتس، فعال پیشگیری از خشونت با سلاح و بنیانگذار Moms Demand Action (بزرگترین گروه مردمی کشور است که علیه خشونت با سلاح فعالیت می‌کند) در صفحه توئیتر خود با بیان این که صنعت تسلیحات، حامیان آن در پارلمان و دیوان عالی، کشور را نا امن می‌کنند، از رای دهندگان خواست طی انتخابات میان دوره‌ای که در ماه نوامبر برگزار می‌شوند قبول مسئولیت کنند. وی تاکید کرد: چنانچه نمایندگان منتخب نخواهند قوانین را تغییر دهند، ما کنگره را تغییر خواهیم داد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۳:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۱
امریکا چرا جا خورده؟ عمدی نبوده بابا. اسلحه حق هر امریکایی است. قانونه اقا شما با قانون مشکلی داری؟
آخرین اخبار