رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

افزایش فعالیت‌های اقتصادی ایران و روسیه؛ به زودی

آقای صالح آبادی گفت: با توافقات خوب انجام شده با بانک‌های تجاری روسیه، به زودی شاهد افزایش فعالیت‌های اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

در نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کل بانک مرکزی ایران با معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، الکساندر نواک گفت که بر اساس توافقات و تفاهم نامه‌های انجام شده در سطح رؤسای جمهور، روسیه آماده اجرای کامل برنامه‌های مشترک اقتصادی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تصویب «لایحه موافقت نامه تشکیل مناطق آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» را در مجلس دو کشور، فراهم شدن «زمینه‌های گسترده همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت روسیه» دانست.

محمدرضا پورابراهیمی گفت که مجلس ایران بر کامل اجرا شدن پروژه‌های اقتصادی با روسیه به ویژه پروژه مشترک و ریلی برای تکمیل کریدور ترانزیت شمال به جنوب ایران تأکید دارد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، پروژه ریلی رشت به آستارا برای اتصال کریدور مرکزی از روسیه به ایران و پروژه ریلی گرمسار به اینچه‌برون برای اتصال کریدور شرقی از طرح‌های با اهمیت برای ایران است.

ایجاد کریدور شمال به جنوب از طرح‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال اجرای کامل آن است. به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، تقویت کریدور شمال جنوب و بهبود ارتباط زمینی ایران با روسیه، مدت زمان سفر را در این مسیر تا ۲۰ روز کاهش می‌دهد و با صرفه جویی هزینه‌ها تا ۳۰ درصد، حمل و نقل از مسیر کانال سوئز را جایگزین می‌کند.

پیشتر هم در چارچوب روابط دیپلماتیک و پارلمانی، آقای مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «نمایندگان مجلس گرجستان درباره همکاری با ایران برای اتصال بنادر کشور به دریای سیاه اعلام آمادگی کردند.»

در دیدار یک هفته پیش رؤسای جمهور ایران و روسیه، حجت‌الاسلام رئیسی بر تقویت کریدور شمال-جنوب و حمایت دو کشور از آن تأکید کرد و گفت که ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که سازوکار تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید مرتب تقویت شود و این روابط، در چارچوب مستقل از تبادلات مالی غربی گسترش پیدا کند تا هیچ کشوری در آن نفوذ نکند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در این دیدار گفت که ماه‌های اخیر، حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته و این مسیر باید ادامه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار