دامپزشکی آذربایجان شرقی بر ذبح دام در روز عید قربان نظارت می‌کند

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: ۱۲۱ گروه ثابت و سیار دامپزشکی در استان بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در روز عید قربان نظارت می‌کنند.

آقای بهداد گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی، گروه‌های اداره کل  دامپزشکی که متشکل از ۱۳۳ دکتر دامپزشک، ۴۴ بازرس بهداشتی گوشت و ۵۸ ناظر ذبح شرعی در روز عید سعید قربان بر ذبح دام‌های قربانی نظارت رایگان خواهند داشت.

گروه‌های ویژه اداره کل دامپزشکی جهت نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در روز عید قربان از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ آماده ارائه خدمات به مردم شریف می‌باشند.

بهداد با اشاره به همزمانی عید قربان با فصل گرما و خطر بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، گفت: مردم جهت تهیه دام قربانی به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام که توسط شهرداری‌ها و اداره کل دامپزشکی استان ایجاد گردیده است مراجعه نموده و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیر مجاز خودداری کنند.

وی همچنین به ویژگی‌های دام سالم اشاره کرد و گفت: شهروندان در موقع خرید دام توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال بوده، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشد علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده شود.

وی از مردم خواست تا همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های نظارتی در سراسر استان داشته و در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.

هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است، ولی بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت، کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مراسم مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی کشور مجاز می‌باشد.

برچسب ها: ذبح دام ، عید قربان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار