روند شیوع کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور جهان افزایشی است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: روند شیوع کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور جهان افزایشی است. ویروس غالب جهان در حال حاضر، BA.۴ و BA.۵ است. در هند، زیرسویه BA.۲.۷۵ شناسایی شده که سازمان جهانی بهداشت، موارد آن را رصد می‌کند.

حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتاد و دومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در کشور‌های جهان رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد، گزارش شده اند. 

او گفت: در روز‌های اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از دو هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسیده اند. بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضا‌های باز که افراد، تجمع دارند و همچنین در فضا‌های بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبه کمیته ملی واکسن مبنی بر تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا، گفت: افراد بالاتر از ۱۸ سال که بیشتر از ۶ ماه از آخرین تاریخ تزریقشان می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن (سوم و یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. 

دکتر جماعتی گفت: باتوجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور به ویژه BA.۵ که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.۵ است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد. 

او با بیان این که به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.۵ بیشتر از سایر زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور در گردش باشد، گفت: قدرت سرایت‌زایی این زیرسویه بسیار بالا است؛ اگرچه شدت بیماری زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است، اما باتوجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در کووید ۱۹، گفت: مطالعات انجام شده نشان داده اند که در برخی کشور‌ها مانند کره جنوبی، پروبیوتیک‌ها در کنار سایر درمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران کووید ۱۹ داشته باشد. 

او گفت: در کشور ما مصرف آنتی بیوتیک‌ها بی رویه است که موجب به هم خوردن میکروارگارنیسم‌های روده‌ای می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند در تنظیم سیستم ایمنی و کمک به درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید ۱۹، تاثیر داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف لبنیات و دارو‌های حاوی پروبیوتیک، مورد استفاده قرار گیرد.

جماعتی به افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت باتوجه به افزایش موارد این بیماری در دنیا که بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ مورد بوده، هشدار داده و در کشور ما هم با توجه به شناسایی این بیماری در ترکیه و امارات، باید گوش به زنگ باشیم. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص علائم زیرسویه BA.۵ گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه‌های اُمیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه BA.۵ در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری و یا مرگ و میر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار