سدسازی جدید و خطرناک ترکیه بر روی دجله و فرات

منابع عراقی تاکید کردند ترکیه در ۳۵ کیلومتری خاک عراق درحال ساختن یک سد جدید بر روی دجله است.

امروز دوشنبه، کمیته منابع آب پارلمان عراق از قصد ترکیه برای ساخت سدی بزرگ که آب‌های دجله را از عراق قطع می‌کند خبر داد.

براساس گزارش صوت العراق ثائر مخیب الجبوری، رئیس این کمیته گفت: سدی که ترکیه در نظر دارد بسازد یکی از خطرناک‌ترین سد‌ها است و یک سد آبیاری است که در ۳۵ کیلومتری مرز عراق قرار دارد.

الجبوری تاکید کرد دیپلماسی عراق باید وارد عمل شود. در غیر این صورت عراق با سکوت خود به ترکیه اجازه می‌دهد که این سد را در عرض یک سال بسازد.

هشدار‌ها درباره ساخت سد الجزیره در حالی است که ترکیه پیش از این سد الیسو را بر روی دجله ساخته بود و اردوغان در آبان ۱۴۰۰ این سد را افتتاح کرد. به گفته منابع عراقی با اینکه سدالجزیره کوچک‌تر از الیسو خواهد بود، اما خطر آن برای دجله یه عنوان یکی از دو منبع اصلی آب عراق، به مراتب بیشتر است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سرانجام سد بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد. این سد گنجایش ۴۳ میلیارد متر مکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاتُرک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود.

با سدسازی‌های غیراوصولی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فرات، عراق بیش از پیش در معرض طوفان‌های گردوغبار قرار می‌گیرد. وزش باد باعث می‌شود این گردوغبار از عراق به سوی برخی دیگر از کشورهای منطقه مانند ایران، سوریه و کویت حرکت کند.

در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در نشست علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان درباره وضعیت آب‌های مرزی ایران اعلام کرد در ۸ ماه گذشته حداقل ۳ بار در دو دیدار حضوری در تهران و نیویورک و با تماس تلفنی از وزیر امور خارجه ترکیه خواستار توجه جدی ترکیه به حقابه آب ارس شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات ایران مبنی بر اینکه پروژه سدسازی در ترکیه باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی و طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده است، پایه علمی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۰ تير ۱۴۰۱
این سد های بزرگ که حجم زیا ی از آب جمع می کنند در تابستان حرارت زیادی را جذب و در زمستان باعث حرارت ارتفاعات از حد معمول بالا می رود در نتیجه بارش برف و حجم برف حتی میزان بارش کاهش خواهد یافت نظم بارش برهم خورده یا خشک سالی ویا سیل های مخرب را در ترکیه شکل خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۰ تير ۱۴۰۱
این اردوعان یزید با سدسازی اب دجله و فرات رو بسته
اما مختار داره این خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۰ تير ۱۴۰۱
یا مستقیما با ترکیه بجنگید یا هر روز یه تاسیساتش رو پمب گداری کنید با نامرد باید نامردانه جنگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۰ تير ۱۴۰۱
این سدسازی ترکیه از بمب اتم هم بدتره خوب با کمبود اب قحطی و خشکسالی میشه چرا عراق با ترکیه نمیجنگه چهارتا موشک بزنید ایران عراق سوریه روسیه با هم با ترکیه بجنگند.
اگر زبان ادم نمیفهمه اردوعان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۰ تير ۱۴۰۱
عراق مثل ماست میمونه ماروهم داره بدبخت میکنه حداقل دیپلماسی.
آخرین اخبار