استاندار یزد:

مهمترین شاخصه ثبت جهانی یزد زندگی مسالمت آمیز ادیان است

فاطمی از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ثبت جهانی یزد نام برد.

مهران فاطمی گفت: مهم‌ترین دلیل انتخاب ثبت جهانی یزد، سابقه ادیان مسیحی، زرتشتی و مسلمان و یهودی است که زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و همزیستی آن‌ها در یزد جزو مهم‌ترین دلایلی بود که موردتوجه یونسکو قرار گرفت.

این موضوع را استاندار یزد در نشست با سفیران مدعو در سالروز ثبت جهانی یزد مطرح کرد.

استاندار یزد گفت: بافت تاریخی شهر یزد مساحت ۲۰۰ هکتاری از خانه‌های خشتی وجود دارد و زندگی در این خانه‌های خشت و گلین جریان دارد.

به گفته فاطمی غالب مصالح ساختمانی این خانه‌ها برگرفته از طبیعت است و این مصالح با شاخصه‌های زیست‌محیطی همخوانی دارند که در سال ۲۰۱۹ یزد به عنوان پایتخت شهر‌های پایدار جهان معرفی شد.

به گفته او، یزد با قدمت سه‌هزارساله، اقلیم کویری و معماری منحصربه‌فرد جزء چهار استان برتر کشور در حوزه صنعت و معدن است.

فاطمی می‌گوید: بیش از نیمی از کالا‌های یزد جنبه صادراتی دارند و این استان رتبه اول کشور در تولید کاشی و سرامیک را به خود اختصاص داده است.

استاندار یزد رتبه دوم درزمینهٔ تولیدات نساجی بالغ‌بر ۲۷ درصد تولید کشور را مربوط به یزد دانست و گفت: رتبه اول تولید سنگ‌آهن کشور و رتبه سوم تولید فولاد کشور نیز به یزد تعلق دارد و از بزرگ‌ترین معادن مس در یزد قرار دارد.

فاطمی به وجود بزرگ‌ترین کارخانه شیشه خاورمیانه در یزد اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه در یک منطقه کویری با اقلیم خشک هستیم در تولید محصولات کشاورزی کم آبخواه جایگاه ویژه‌ای داریم، همچنین رتبه دوم در صادرات پسته، انار و سوم درزمینهٔ محصولات گلخانه کشور به یزد مربوط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار