سرپرست معاونت وزیر جهاد کشاورزی در سفر به تفرش:

وضعیت اکثر قنات‌های استان مرکزی خوب نیست

عباسی در جمع فرمانداران استان مرکزی گفت: وضعیت اکثر ۴۰۰ قنات موجود در استان مرکزی خوب نیست.

فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جمع فرمانداران آشتیان، تفرش و فراهان، نماینده مردم این سه شهرستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

در سطح استان مرکزی ۴۰۰ قنات وجود دارد که وضعیت اکثرشان خوب نیست.

امسال ۴۴۰ میلیارد تومان برای احیای قنوات در نظر گرفته شده در حالی که این مبلغ سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

اما مجموع اعتبارات معاونت آب و خاک به جز قنوات، نسبت به سال گذشته کاهش داشته به طوری که اعتبار سامانه‌های نوین آبیاری ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است؛ اعتبارات آب و خاک در راستای محرومیت زدایی است.

در حال حاضر۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای احیای قنوات نیاز داریم و باید از سهم اعتبارات ملی و استانی و از طریق بنیاد برکت به احیای قنوات بپردازیم.

فرماندار فراهان در این جلسه گفت: ۴۳ قنات در فراهان داریم و این شهرستان رتبه اول را در گندم دیم و سیب زمینی را در استان دارد.

رضایی فرماندار تفرش هم گفت: از میان قنات‌های تفرش۳۰ قنات در الویت احیا و مرمت قرار دارند.

بیاتی نماینده آشتیان، فرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امسال و سال آینده بااعتبارات دولتی قنات‌های سه منطقه و خودیاری مشکل قنوات حل می‌شود.

 

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین قبل از سفر به تفرش از دو مزرعه و شرکت محصولات کشاورزی، و برخی قنوات اراک از جمله قنات روستای ابراهیم آباد دیدن کرد و در جمع مسئولان استان مرکزی مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

تامین آب کشور ما از طریق بارندگی است که بارندگی نیز در درازمدت به کمتر از ۲۳۰ میلیمتر و در ۲ سال اخیر به کمتر از ۲۰۰ میلیمتر رسیده و چاره‌ای جز صرفه جویی و استفاده بهینه و محدود کردن توسعه افقی نداریم.

اعتبارات ثابتی قنواتی که ثبت جهانی شده در نظر گرفته می‌شود که قنات ابراهیم آباد نیز از جمله این قنات‌ها است، در مجموع حدود ۱۲ قنات وجود دارد که ثبت جهانی شده است. سال گذشته مجموع اعتبارات قنوات استان مرکزی ۲۴ میلیارد بوده که ۱۳ میلیارد آن تخصیص یافته و امسال نیز قول می‌دهیم که این رقم ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کند.

اعتبار ۲۴۰۰ میلیاردی در سامانه‌های نوین آبیاری امسال به حدود ۲ هزار میلیارد رسیده که کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته است.

در تسهیلات به خصوص در تبصره ۸ که همه موارد پیش بینی شده، محدودیتی وجود ندارد و طبق تفاهم نامه‌ای که سال گذشته با بانک کشاورزی منعقد شده متقاضیان و بهره برداران می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

باغاتی که در گذشته داربستی شده، اما سامانه نوین آبیاری در آن‌ها اجرا نشده، در اولویت قرار می‌گیرند، همچنین باغاتی که در آینده داربستی می‌شوند همزمان سامانه نوین نیز با اولویت و با ۸۵ درصد اعتبارات بلاعوض در آن‌ها اجرا خواهد شد.

در سفر‌های استانی رییس جمهور بیش از ۷۰ درصد اعتبارات مصوب شده در بخش کشاورزی به پروژه‌های آب و خاک اختصاص یافته است.

باید توقعات و انتظارات را با واقعیات بودجه‌ای بسنجیم تا دریابیم چقدر می‌توان به استان‌ها وعده داد، سال گذشته مجموع اعتبار استان ۱۷۸ میلیارد تومان مصوب استان بود که بخشی از آن تخصیص پیدا کرد.

برخی درخواست‌ها باید در استان در قالب ردیف‌های مختلف در شورای برنامه‌ریزی استان حل و فصل شود. برای ۳۲ استان کشور امسال در حوزه تشکل‌ها تنها ۲۰ میلیارد اختصاص پیدا کرد که قطعا سهم استان‌ها قابل توجه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.