تأثیری که ذهن شما می‌تواند بر موفقیت‌های مالی و شغلی بگذارد

یافته‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد مغز انسان می‌تواند سبب تخریب موفقیت‌های مالی و شغلی شود.

در گزارشی که سال ۲۰۲۱ از سوی پژوهشگران «دانشگاه جرج واشینگتن» تهیه شد، نشان داده شد که ۵۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی که مورد پیمایش قرار گرفتند، زمانی که در خصوص مسائل مالی شخصی صحبت می‌کردند، دچار استرس می‌شدند و ۶۰ درصد نیز تنها با فکر کردن در خصوص مسائل مالی شان، دچار اضطراب می‌شدند.

طبق گزارش سی ان بی سی، این مسأله حتی برای افراد پردرآمد و یا افرادی که برای دهه ها، درآمد ثابتی داشته اند نیز صادق است. «ادوارد کومبز» (Edward Coambs) نویسنده‌ای که در زمینه «مالی درمانی» (financial therapy) تخصص دارد، توضیحی روانشناختی در خصوص این مسأله می‌دهد و آن هم این است: اضطراب شما در خصوص پول، اغلب به شکلی عمیق با تجربیات دوران کودکی شما و ثبات مالی آن زمان بستگی دارد.

او در ادامه می‌افزاید: آنچه را که شما تصور می‌کنید به عنوان یک بزرگسال، قادر به، به دست آوردن آن هستید، به شکلی مستقیم تحت تأثیر این مسأله است که خانواده شما در زمانی که شما کودک بودید، چه میزان درآمد داشته است. مغز شما در واقع ممکن است نتواند این ایده را رها کند؛ بدین معنا که زمانی که شما به موفقیت می‌رسید، ممکن است به شکلی ناخودآگاه خودش را به منظور بازگشت به یک «مکان آشنای مالی» خراب کند.

اما با این حال، راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا خود را از این طرز تفکر خارج کنید:

برای چند ثانیه هم که شده، فکر کنید واقعاً می‌توانید در بقیه دوران کاری خود به چه چیزی برسید؟ چه نوع شغلی را می‌توانید روزی (در آینده) پیدا کنید؟ چه مقدار پول ممکن است شما در بیاورید؟

ادوارد کومبز به شبکه سی ان بی سی می‌گوید پاسخ شما احتمالا بسیار نزدیک به سطح موفقیتی است که خانواده شما و یا سرپرستان شما زمانی که شما کودک بودید، از آن لذت می‌بردند.

این پدیده دارای چندین تأثیرات جالب نیز هست. به طور مثال، اگر خانواده شما زمانی که شما کودک بودید، یک شغل معمولی روزانه داشتند، برای شما دشوار است که یک کنسرت راه بیاندازید و یا اگر شما در خانواده‌ای از طبقه پایین و یا متوسط بزرگ شده باشید، ممکن است چشم داشتن به یک مسیر مستقیم به سوی ثروت برایتان دشوار باشد.

ادوارد کومبز می‌گوید: در نهایت، این باور عمیق که شما تنها قادر به کار‌های محدودی هستید، می‌تواند تا حد زیادی به خود تخریبی منجر شود.

اما بری حل آن به گفته کومبز، بایستی تصدیق کنید که این پدیده به واقع بر شما تأثیر می‌گذارد و سبب غمگینی شما برای فرصت‌هایی که در طول سالیان از دست داده اید، شده است. سپس از طریق مکالمه با یک فرد همدل و قابل اعتماد مانند یک درمانگر می‌توانید دقیقا چگونگی تأثیر این افکار را بر خودتان پیتدا کرده و شروع به تغییر آن‌ها کنید.

منبع: سی ان بی سی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار