سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با تاس:

در حال آماده سازی اسناد عضویت دائم در سازمان همکاری‌ شانگهای هستیم

کاظم جلالی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تهران در حال آماده سازی اسناد لازم برای عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای است.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه همزمان با آماده سازی اسناد برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، در مصاحبه با خبرگزاری تاس، اعلام کرد: «بررسی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای مراحل مختلفی دارد و یک کشور کاندید عضویت باید این مراحل را طی کند.»

سفیر ایران در روسیه در ادامه اظهار داشت که طبق برنامه زمانی، ایران در حال آماده سازی اسناد عضویت است و در طول گذراندن این مراحل، سازمان همکاری‌های شانگهای را در اطلاع قرار می‌دهد. او همچنین با اشاره به روابط مسکو و تهران، گفت که روسیه و ایران فعالانه در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه هستند و انتظار می‌رود رویداد‌های مهمی در روابط آن‌ها رخ دهد.

پیش از این نیز ژانگ مینگ، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای (SCO)، با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفته بود که روند قانونی درخواست بلاروس برای عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های به زودی آغاز می‌شود و پس از ایران نیز همین روال است و الحاق بلاروس مستلزم اجماع همه کشور‌های عضو است.

ژانگ مینگ در خصوص ایران خاطرنشان کرد که انتظار دارد در اجلاس بعدی که در سمرقند برگزار می‌شود، تفاهمنامه تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های به تصویب برسد.

قابل ذکر است که سال گذشته مراسم امضای پروتکل پیش‌نویس یادداشت الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، پس از رایزنی با نمایندگان مجاز کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و جمهوری اسلامی ایران در تاشکند برگزار شد.

این سند حاکی از آمادگی ایران برای عضویت در سازمان و رعایت اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگهای، معاهدات بین‌المللی و اسناد مصوب در سازمان برای کمک به توسعه دوستی و همکاری‌های متقابل سودمند با کشور‌های عضو است. مرحله بعدی این روند، امضای تفاهم‌نامه تعهدات در حاشیه اجلاس آتی سازمان همکاری شانگهای در سمرقند و اجرای این تعهدات خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار