افزایش حیوان گزیدگی در قزوین

حیوان گزیدگی در قزوین نسبت به پارسال ۱۶ درصد بیشتر شده است.

علیرضا مهرعلیان رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: سه ماهه نخست امسال بیش از ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

 بر اساس گزارش کارشناس واحد بیماری واگیر این مرکز در بهار امسال ۶۴۶ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان ثبت شده که اغلب این حیوان گزیدگی ها، توسط سگ‌ها بخصوص سگ‌های ولگرد و بلاصاحب صورت گرفته است.

هاری یک بیماری ویروسی و واگیردار است که بر اثر زخم ناشی از گزش و یا چنگ زدن حیوانات آلوده به ویروس هاری به انسان انتقال داده می‌شود و در صورت ابتلای فرد به بیماری درمانی برای آن وجود ندارد و صد درصد موارد ابتلا به این بیماری، دچار مرگ حتمی خواهند شد.

 دلایل افزایش حیوان گزیدگی، زاد و ولد و گسترش بیش از حد سگ‌های بلاصاحب در سال‌های اخیر است که بعلت غذارسانی بدون قاعده، توسط افراد حامی حیوانات و همچنین دفع غیر اصولی زباله اتفاق افتاده است.

مهرعلیان، تغییرات فرهنگی در بعضی خانواده‌ها و افزایش تمایل به نگهداری از سگ به عنوان سگ‌های خانگی را از دیگر دلائل افزایش موارد حیوان گزیدگی برشمرد.

 هم اکنون مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان برای افرادی است که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.

 مردم باید در مرحله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و همچنین در اسرع وقت به مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار