تنها ۴ هزار از ۲۳ هزار بیمار تالاسمی مصرف کننده مقطعی هستند

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بیماران تالاسمی از جمله نیازمندان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که سازمان انتقال خون پیوسته کیفیت خدمت رسانی به آنان را افزایش می‌دهد.

 مصطفی جمالی گفت: یک چهارم خون اهدایی کشور برای بیماران تالاسمی استفاده می‌شود.

او گفت: در حال حاضر در کشور ۲۳ هزار مبتلا به بیماری تالاسمی داریم که حدود چهار هزار نفر از این تعداد به طور مقطعی خون استفاده می‌کنند و باقی افراد از مصرف کنندگان دائمی خون هستند.

او گفت: برای تامین سلامتی این بیماران سالانه ۵۰۰ هزار واحد خون تهیه و توزیع می‌شود که اغلب از خون کم لوکوسیت و فیلتر شده یا اشعه دیده است تا عوارض ناشی از تزریق خون مکرر در این بیماران به حد اقل برسد.

 جمالی گفت: در گذشته که این امکانات کمتر بوده اند، یک بیمار تالاسمی به ندرت به سن بلوغ می‌رسید و خیلی از افراد در آن سنین از دنیا می‌رفتند. در حال حاضر شاهد ازدواج و فرزند آوری این بیماران نیز هستیم و خدمات انتقال خون کیفیت زندگی این عزیزان را افزایش داده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تامین خون نادر خصوصا kell منفی برای مبتلایان به تالاسمی انجام می شود. خوشبختانه با استمرار اهدای خون توسط هموطنان ایثارگر و شریفمان، بیماران نیازمند به خون خصوصا مبتلایان به تالاسمی نگرانی بابت تامین خون در کشور ندارند.

لازم به ذکر است؛ تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و هموگلوبین غیر موثر در بدن تولید می‌شود که به علت معیوب بودن، قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد؛ بلکه هموگلوبین غیر طبیعی افزایش یافته است.

رسالت موسسات مردم نهاد در جذب بانوان و نسل جوان

 مصطفی جمالی گفت: در حال حاضر شرایط اهدا و تامین خون از ثبات خوبی برخوردار است؛ اما نباید به این راضی بود و باید برای ارتقای بسیاری از مولفه‌ها تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان و جوانان گفت: همچنان شاهد تبلور ایثار نسلی هستیم که الگوی خوبی برای همه ما خواهند بود. نیرو‌های مسلح که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مرز و ارز که در کنار رزم با دشمن، اهدای خون هم داشتند و امروز همان رسالت ایثار را با اهدای خون انجام می‌دهند؛ باید الگویی مناسب خصوصا برای نسل جوان باشند.

او به نجابت و خدمت بی‌منت پرسنل انتقال خون در طول سالیان خصوصا در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران سخت همه گیری کرونا یکی از بخش‌های سلامت که بدون وقفه در حال خدمت‌رسانی بودند، انتقال خون بود و برخی همکاران به واسطه این شغل، خودشان یا خانواده به کرونا مبتلا و یا شهید شدند.

جمالی وضعیت اهدای خون در کشور را مطلوب دانست و بیان کرد: هرچند روند مطلوبی را طی می‌کنیم، اما نباید قانع بود. باید از وجود ارزشمند بانوان و نسل جوان بهره‌مند شویم و رسالت موسسات مردم نهاد در این زمینه بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به ضرورت حضور همه طیف‌های اجتماعی در فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: به واسطه سازمان‌های مردم نهاد از حمایت از هنرمندان، نام آوران ورزشی، خادمین رضوی، متنفذین بازار، فعالان رسانه‌ای و مجموعه‌داران بهره‌مند هستیم و امیدواریم این فعالیت‌ها مفید واقع شوند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار