نخستین قطار ترانزیتی مسیر روسیه به هند، از راه آهن شرق عبور کرد

قطار ترانزیتی روسیه - هند پس از طی ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از راه آهن شرق عبور کرد و خود را به بندرعباس رساند.

حکامی قاسمی سرپرست اداره کل راه آهن شرق گفت: مبدأ این قطار ترانزیتی، ایستگاه چخوف در استان مسکو است که با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور ایران شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال- جنوب ایران با طی مسیر حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس رسیده و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل می‌شود.

او با اشاره به عبور قطار ترانزیتی روسیه به هند، از اهمیت و نقش تأثیرگذار این محور با هدف کاهش مسیر ترانزیت ریلی کشور، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه و افزایش درآمد ارزی خبر داد و گفت: ۴۰ درصد مسیر این قطار در ایران در اداره کل راه آهن شرق طی شده است.

حکامی قاسمی گفت: در این مسیر هزار و ۶۰۰ کیلومتری قطار ترانزیتی روسیه به هند در ایران ۶۴۵ کیلومتر آن معادل ۴۰ درصد مسیری که قطار در ایران طی کرده است در محور راه آهن شرق بوده است.


بیشتر بخوانید


اداره کل راه آهن شرق در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید که هدف از احداث این اداره کل، برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین کشور‌های آسیای میانه و خلیج فارس با کاهش ۸۰۰ کیلومتری طول مسیر و کاهش زمان سیر قطارها، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه حمل و نقل کالا‌های ترانزیت به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد و افزایش سهم ترانزیت و درآمد ارزی کشور از حمل و نقل بین‌المللی کالا و برقراری زمینه اتصال و حمل ریلی محصولات کارخانجات و معادن موجود در منطقه است.

با احداث اداره کل راه آهن شرق فاصله و زمان حمل و نقل ترانزیت درمسیر سرخس – بندر عباس از ۲ هزار و ۴۳۱ به هزار و ۶۱۷ کیلومتر و مدت ترانزیت از شش به چهار روز رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.