ارمنستان خطاب به ترکیه: هیج پیش شرطی را نمی‌پذیریم

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ارمنستان تاکید کرد این کشور مقابل ترکیه برای عادی سازی روابط هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد.

براساس گزارش خبرگزاری پان آرمنین، «ادوارد آقاجانیان» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ارمنستان امروز (شنبه) تاکید کرد موضع ارمنستان در خصوص عادی سازی روابط با ترکیه تغییر نکرده و هر پیش شرطی برای ایروان غیرقابل قبول است.

آقاجانیان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «دیوید مک آلیستر» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا که برای سفر منطقه‌ای وارد ارمنستان شده است اعلام کرد مشکلات امروز منطقه‌ای درخصوص تحولات در چارچوب روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه، راه حل‌ها، مسائل مربوط به بازگشت اسرای جنگی ارمنستانی، حفاظت از میراث تاریخی-فرهنگی و مسائل متعدد است.

تحلیلگران بر این باورند که ارمنستان می تواند برای شرکت های بزرگ بخش خصوصی ترکیه یک بازار پرسود باشد. اما واقعیت این است که هنوز تکلیف بخشی از مسائل امنیتی روشن نشده و پیش بینی می شود که در روند آتی مذاکرات، رفته رفته اختلاف نظرات نیز برجسته شوند.

مراد اصلان، محقق سیاست خارجی ترکیه گفته است:«تداوم مذاکرات ترکیه و ارمنستان، بدون پیش شرط مثبت است. اما با پیشرفت مذاکرات، مسائل دشواری بر سر میز قرار خواهند گرفت. مهم این است که بتوانیم در مورد این مسائل به روشنی بحث کنیم. مهم ترین نتیجه ای که ارمنستان از عادی سازی انتظار دارد، ایجاد ارتباط اقتصادی با غرب است.

تکمیل روند عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان، رویداد مهمی است که می تواند بر بخشی از معادلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در قفقاز و آسیای میانه تاثیر بگذارد. حال باید دید، دولت و بخش خصوصی ترکیه در این مسیر چه اهداف و پروژه هایی را پیش خواهد برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار