توصیه‌های معاون بهداشت دانشگاه در مواجهه با آلودگی هوا

دکتر محمدرضا اکبری با توجه به اعلام هشدار سطح زرد هواشناسی استان مبنی بر کاهش کیفیت هوا در ۲ مرداد ماه، توصیه‌هایی را در راستای حفظ سلامتی مردم در روز‌های پیش رو ارائه کرد.

دکتر محمدرضا اکبری گفت: با توجه به اعلام هشدار سطح زرد هواشناسی استان مبنی بر کاهش کیفیت هوا در ۲ مرداد ماه توصیه می‌شود اغلب شهروندان ساکن در شهر‌های مختلف استان به خصوص شمال جاجرم، شمال شیروان، رازوجرگلان، بجنورد و شمال گرمه توصیه‌های بهداشتی از سوی دانشگاه را در روز‌های پیش رو به‌منظور حفظ سلامت خود رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : این هشدار تا بعدازظهر چهارشنبه ۵ مرداد همچنان پایدار است.

۱ - تا حد امکان از خروج غیر ضرور از منزل و تردد در هوای آزاد و معابر شهری خودداری کنید.
۲ - هر گونه فعالیت بدنی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری در هوای آلوده منجر به آسیب جدی به سیستم تنفسی افراد می‌شود.
۳ - کودکان، مادران باردار، سالمندان، بیماران آسمی، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند باید از حضور در سطح شهر و هوای آزاد خودداری نمایید.
۴ - در صورت استفاده از خودروی شخصی، شیشه‌های خودرو را بالا بکشید و تهویه خودرو را در حالت گردش هوای داخل قرار دهید تا هوای آلوده وارد کابین خودرو نشود.
۵ - درصورتی که به ضرورت از منزل خارج می‌شوید، حتماً از ماسک مناسب جهت جلوگیری از تنفس هوای آلوده و همچنین ازعینک مناسب جهت پیشگیری از مواجهه چشم‌ها با هوای آلوده استفاده نمایید.
۶ - کارکنانی که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند (پاکبان‌ها و ماموران پلیس) حتما از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.
۷ - از مصرف سیگار و قلیان جدا خودداری کنید.
۸ - مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای کاهش اثرات آلاینده‌های هوا افزایش دهید.
۹ - لازم است پنجره‌های مشرف به هوای آزاد بسته نگه داشته شوند
۱۰ – درصورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.

گفتنی است؛ مراقبت از کودکان، مادران باردار، سالمندان، بیماران آسمی، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارای درجه اهمیت بالایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.