ذخیره نیمی از سیلاب‌ها در بند‌های خاکی استان سمنان

اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های بالا دست هشت منطقه سیل خیز استان سمنان باعث شد در بارندگی‌های هفته گذشته ۵۰ درصد سیلاب‌های در بند‌های خاکی کنترل و ذخیره شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت : از حدود ۵ میلیون متر مکعب سیلاب حاصل از بارندگی‌های رگباری اخیر ، حدود ۲ و نیم میلیون متر مکعب بصورت مرحله‌ای در بند‌های خاکی کوهپایه‌ای البرز جنوبی در گستره استان سمنان مهار و ذخیره سازی شده است.

محمد راستین گفت: از حدود یک دهه گذشته به رغم قرار گرفتن استان سمنان در منطقه خشک و کویری موضوع سیلاب ارتفاعات البرز بعنوان یک تهدید بصورت جدی در دستور کار قرار گرفته و بعلت شیب ۴۷ درصدی مسیر سیلاب و شیب ۶ درجه‌ای رودخانه‌های فصلی منطقه و همچنین ارتفاع زیاد نسبت به سطح دریا قدرت تخریب سیلاب در استان سمنان ۴ برابر مناطق دشتی است.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را هزینه بر و زمان بر توصیف کرد و گفت: از ۵ و نیم میلیون هکتار حوزه آبخیز استان سمنان حدود دو میلیون هکتار آن در تهدید سیلاب است در حالی که با بودجه‌های اختصاص یافته سال‌های اخیر فقط برای ۴۰۰ هزار هکتار آن مطالعه تخصصی طرح جامع آبخیزداری اجرا شده است.

راستین به سر ریز سیلاب از برخی بند‌های خاکی استان و بروز خسارت در مناطق مسکونی و کشاورزی پایین دست نیز اشاره کرد و گفت: بدلیل لایروبی نشدن بند‌های مذکور کار کنترل و نفوذ دادن سیل در این مناطق به خوبی انجام نشده است و اجرای این پروژه‌ها نیز به اختصاص بودجه نیاز دارد که از هزینه‌های هنگفت پس از سیل جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار