صدور سومین پروانه تولید بنتونیت خوراکی دام، طیور و آبزیان در قائنات

شرکت تولید بنتونیت شهرستان قاینات موفق به اخذ سه پروانه جدید تولید بنتونیت قابل مصرف در خوراک دام، طیور و آبزیان در خراسان جنوبی شد.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان با بیان اینکه در حال حاضر در استان ۲ کارخانه فعال تولید بنتونیت وجود دارد که مجموعا ۹ پروانه ساخت بنتونیت را از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کرده اند گفت: کارخانه واقع در شهرستان قاین فعال بوده و به تازگی موفق به دریافت ۳ پروانه ساخت جدید به نام‌های تجاری مگنوتوکس پریمیوم. بنتوفید و ویوان بافر شده است.

صباغ زاده با بیان اینکه تحقیقات اخیر نشان داده است که آسانترین، عملی‌ترین و ارزان‌ترین شیوه در کاهش بروز اختلالات مربوط به سموم قارچی یا جلوگیری از ورود این سموم در شیر و محصولات دامی، استفاده از مواد جاذب در خوراک است افزود: کاهش قیمت تمام شده خوراک، پلیت باندری استثنایی و چسبندگی عالی، کنترل مسمومیت‌های ناشی از سموم قارچی بویژه افلاتوکسین، جلوگیری از دسترس خارج شدن امونیاک در شکمبه و ۵افزایش چربی و پروتئین شیر از مزایای استفاده از ماده معدنی بنتونیت به عنوان مکمل خوراکی دام است.

او گفت: این نوع افزودنی‌ها قبل از اینکه به عنوان مکمل خوراک دام طیور و آبزیان وارد بازار شوند باید از لحاظ میزان عناصر سنگین بررسی شوند و حتماً اثرات مفید تغذیه‌ای آن‌ها در آزمایشات به اثبات برسند؛ بنابراین در انتخاب چنین محصولاتی باید بیشتر به کیفیت و مؤثر بودن آن‌ها اهمیت داد و چنین محصولاتی باید از تولید کنندگان معتبر و دارای مجوز خریداری شوند، چراکه همه‌ی بنتونیت‌ها مناسب استفاده در تغذیه‌ی دام، طیور و آبزیان نیستند و حتماً باید از جوانب مختلف ارزیابی شوند.

گفتنی است بنتونیت ماده‌ای است معدنی از رسته رس‌ها یا شبه رس‌ها و از کانی‌های متورم شوینده تشکیل شده و می‌تواند چندین برابر حجم معمولی خود آب جذب کند و منبسط شود به طوریکه حالت ژله‌ای پلاستیکی و چسبنده به خود بگیرد.

بنتونیت در صنعت ریخته گری، گندوله آهن. حفاری چاه. تصفیه و رنگبری و علاوه بر این در صنعت خوراک دام و طیور کاربرد دارد.

برچسب ها: دامپزشکی ، خوراک دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار