فراز و نشیب های پادشاه پارسی در قلعه اژدها

مهدی طارمی برای صدمین بار با لباس پورتو به میدان رفت.

مهدی طارمی مهاجم ملی پوش کشورمان شب گذشته برای صدمین بار با لباس پورتو به میدان رفت ‌و یک پاس گل داد. 

باشگاه پورتو به همین مناسبت با شیوه ای خلاقانه او را پسر خلیج فارس نامید و با تمجید از گل زنی هایش هواداران را دعوت به تبریک گفتن به طارمی کرد. 

ما نیز به همین بهانه برخی از افتخارات ملی پوش کشورمان و حواشی حضورش را در پورتو مرور می کنیم. 

رویای درخشیدن در لیگ مطرح اروپایی آن قدر شیرین و دور و دراز است که هر کسی به خود جرئت نمی دهد کوله بار خیالش را بنند و دل به آن بسپارد.

اما رخش آرزوی های مهدی طارمی بلند پرواز و بختش به قدری یار بود که پسر بوشهری کشورمان را از زمین های خاکی و آفتاب خورده و باشگاه های بوشهر به مستطیل سبز پورتو برساند.

شاهین بوشهر، ایرانجوان، پرسپولیس، الغرافه و ریوه آوه مسیرهایی بودند که طارمی برای رشد از آن ها گذر کرد و شهریور ۱۳۹۹ نیز به تیم فوتبال پورتو پیوست. 

طارمی که معتقد است که پیشنهاد علی دایی نقطه عطف زندگی او بوده، پندهای کی روش ها هم آویزه گوشش کرد و لژیونر شد، از طرفی حضور در تیم ملی فرصتی ایجاد کرد تا او نظر تیم های بزرگ را جذب کند. خصوصا در بازی ایران برابر پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که به اعتقاد وینگادا طارمی نقش مهمی در کسب تساوی یک- یک آن داشت.

با شماره پیراهن پرسپولیس کنار سفید و آبی پوشان پورتو 

فصل پورتوی زندگی مهدی طارمی همراه شد با درخشش های مکرر و گل زنی های تماشایی، افتخار آفرینی و البته کمی هم حاشیه.

طارمی با همان شماره ای که برای پرسپولیس بازی می کرد برای پورتو بازی کرد و پیراهن شماره ۹ را پوشید. 

تعداد گل و پاس گل های طارمی 

تا به اینجای فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ که سه هفته از آغاز آن گذشته است طارمی در ۳ بازی، ۲ گل زده و یک پاس گل ثبت کرده است. 

طارمی در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲، در ۳۲ بازی در لیگ برتر پرتغال ۲۰ گل به ثمر رساند و ۱۲ پاس گل داد. 

او در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱, در ۳۴ بازی ۱۶ گل داد و ۱۱ پاس گل ثبت کرد. 

فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ لیگ برتر پرتغال برای طارمی ۱۸ گل و ۲ پاس گل به همراه داشت. 

جوراب مرموز و طلسم شکنی در دروازه بنفیکا

دوران گل زنی طارمی رکورد هم داشت که البته خیلی زود رفع شد.

۹ دی ماه سال گذشته طارمی در آخرین بازی پورتو در سال ۲۰۲۱، به دیدار بنفیکا رفت. پورتو در آن بازی به برتری ۳_ صفر دست یافت اما این دیدار با ۲ اتفاق مهم برای مهدی همراه شد.

طارمی پیش از این دیدار برای ۱۱ بازی از گلزنی فاصله گرفته بود و فشار این موضوع به حدی زیاد بود که او را وادار کرد دست به کار عجیبی بزند.

طارمی در یکی از بازی قبل برابر بنفیکا پشت جوراب های خود را پاره کرد، گفته می شود این کاری است که برای به دست آوردن خوش شانسی انجام می شود اما اگر داور با چنین صحنه ای مواجه شود به بازیکن اجازه بازی نمی دهد‌. 

دوربین های تلوزیونی در آن بازی چندین دقیقه ساق پای طارمی و جوراب پاره اش را تعقیب کردند. گرچه طارمی در آن بازی گلی به ثمر نرساند اما در دیداری دیگر طلسم گل نزدن هایش را در دروازه همین تیم شکست و به روند گلزنی بازگشت.

این گل طارمی آخرین گل پورتو در سال ۲۰۲۱ بود و باعث شد ملی پوش کشورمان با ثبت ۲۱ گل، بالاتر از هریس سفروویچ، برترین گلزن لیگ پرتغال در این سال شود. او تا پایان ۲۰۲۲، ۱۶ پاس گل را نیز به نام خودش ثبت کرد و کنار رافائل سیلوا برترین پاسور آن سال شد.

قیچی برگردان طارمی به یاد جهانبخش 

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، تیم فوتبال پورتو در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، با شکست مقابل چلسی از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

اما طارمی یکی از تاریخی ترین گل های ایران را در این بازی به نام خود ثبت کرد و در نیمه دوم بازی دروازه چلسی را با سوپر قیچی برگردانش فرو ریخت. او به خاطر این گل نامزد پوشکاش نیز شد اما نهایتا از کسب آن بازماند و لاملا جایزه را از آن خود کرد.

یار بازی های بدون شکست و رکوردشکن

فروردین امسال نیز پورتو به مصاف گیمارش رفت و تک گل تیمش را به ثمر رساند. پورتو در این بازی به همراه طارمی پنجاه و هفتمین بازی بدون شکستش را تجربه کرد که رکوردی جدید در پرتغال محسوب می شد.  

قهرمانی و سوپرجام با پورتو

هشتم همین ماه مهدی طارمی با دبل رویایی همراه پورتو فاتح سوپرکاپ شد تا چهارمین جامش را در پرتغال به دست بیاورد. 

طارمی پیش از این در تیم پورتو یک سوپرجام، یک قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی کسب کرده بود.

حمایت های مکرر پورتو از طارمی 

چه در زمانی که طارمی از گل زنی فاصله گرفته بود و چه زمانی که مهارت او در پنالتی گرفتن حریف را به جایی رساند که به او توهین کنند! باشگاه پورتو پشت طارمی ایستاد.

اسپورتینگ لیسبون فروردین ماه امسال وقتی در آستانه رویایی با پورتو قرارداشت، یادآوری مهارت طارمی در پنالتی گرفتن کاسه صبرش را لبریز کرد، خصوصا که این تیم می خواست طارمی را به خدمت بگیرد اما ستاره ایرانی نهایتا به پورتو رفت‌.

اسپورتینگ در بیانیه درباره طارمی نوشت: او مار افسونگری است که در سیرک نمایش اجرا می کند. 

اما محبوبیت طارمی خیلی زود جواب این توهین را داد. پایگاه خبری «پورتال دوس‌دراگائوس» که متعلق به هوادران متعصب پورتو است، برای دفاع از بازیکن ایرانی تیم یک بیانیه منتشر کرد و در تیتر خود آورد: «طارمی، تو شاهزاده پارسی ما هستی».

قسمتی متن بیانیه به شرح زیر است:

اینکه فوتبال پرتغال و جامعه پرتغال مملو از بیگانه‌هراسی است، چیز جدیدی نیست. اینکه هر روز موارد نژادپرستی و خشونت‌های بی‌رویه در میان هواداران تکرار می‌شود چیز جدیدی نیست. اینکه لیگ هیچ کاری انجام نمی‌دهد و خود را به نشان دادن تی‌شرت برای مقابله با این همه مشکلات محدود می‌کند، چیز جدیدی نیست.

از مهدی طارمی به عنوان "مار افسونگر قلابی و اصیل" یاد می‌کند. استفاده از ملیت فرد برای توهین به او اوج بی اخلاقی است.

قتل نیازمند به دست طارمی

طارمی اما پاسخ این توهین را با یک هنرنمایی در ۲۸ فروردین داد. او در بازی با پورتیموننزه پس از به ثمر رساندن گل، رو به یکی از دوربین ها با انگشتش علامت هیس نشان داد و به نظر می رسید که مخاطب او اسپورتینگ بوده باشد.

در این مصاف پورتو ۷- صفر به برتری دست یافت و طارمی ۳ بار دروازه پیام نیازمند را فروریخت. 

طارمی در رادار غول های فوتبال 

درخشش های مکرر طارمی در لیگ معتبری مانند پرتغال توجه تیم های بزرگ را به او جلب کرده است که مطرح ترین آن ها آرسنال و میلان بود. 

در حالی که تیم فوتبال پورتو این مهاجم ایرانی را ۴.۷ میلیون یورو از ریوآوه خرید، اکنون در صورت فروش او سودی حدود ۶ برابر خواهد داشت. 

زمانی که رسانه ها ادعا می کردند میلان برای خرید طارمی پیش قدم شده، صفحه توئیتر Market FCPorto نوشت: پیشنهاد میلان شامل قراردادی ۱۸ میلیون یورویی به علاوه ۲ میلیون یورو پاداش است اما پورتو این پیشنهاد را نپذیرفته است.

طبق نوشته این صفحه، پورتو حاضر نیست طارمی را با مبلغی کمتر از ۳۵ میلیون یورو به فروش برساند.

در پنجره نقل و انتقالاتی زمستان فصل پیش، آرسنال از جمله تیم هایی بود که مهدی طارمی را زیرنظر گرفته بود اما به دلیل مخالفت پورتو و رقم ۵۰ میلیون پوندی برای فسخ قرارداد طارمی با تیم پرتغالی،  از جذب این مهاجم ایرانی صرف نظر کرد.

رسانه hitch در این رابطه نوشت: طارمی مهاجمی است که در ۹ بازی اخیر خود، ۶ گل زده و ۵ پاس گل داده اما آرسنال به شانس خرید طارمی پشت پا زد.

طارمی امسال در مصاحبه خود گفت: پورتو اگر باهوش باشد مرا می فروشد. این حرف طارمی سر و صدای زیادی به پا کرد اما ستاره کشورمان هنوز هم کنار این تیم است و برای دلجویی از پورتو در مصاحبه ای دیگر علاقه اش را برای ماندن در باشگاه نشان داد و شب گذشته برای صدمین برای تیمش به میدان رفت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار