ضرورت ایجاد منابع پایدار مالی در طرح دارویار

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: در طرح دارویار قیمت دارو‌ به قیمت واقعی خود نزدیک‌تر شده است، اما باید منابع مالی پایدار برای این طرح ایجاد شود.

خوئی گفت: نگاه داروسازان به طرح دارویار منفی نیست، اما معتقدند که باید از کارشناسان برای اجرای این طرح مشورت گرفته می شد. در این طرح قیمت‌های دارو به واقعیت نزدیک‌تر شده است. دولت ارز را برای واردات دارو نگه داشته است به طوری که قیمت دارو‌های وارداتی به قیمت داروهای تولیدی نزدیک ترشده است. 

او افزود: در طرح دارویار منابع بیمه سلامت به شدت افزایش پیدا می‌کند. پرداخت مطالبات توسط بیمه‌ها انجام شده است، قبلا بدهی داروخانه‌ها به هشت ماه می‌رسید. خواب سرمایه خیلی زود داروخانه‌ها را به ورشکستگی می‌کشاند. در یک دوره‌ای به دلیل نبود منابع پایدار طرح تحول متوقف شد.

هیچ دارویی نبوده که دانش ساخت آن را نداشته باشیم

خوئی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر کمبود سرم در کشور گفت: در حال حاضر پروتکلی برای درمان نداریم و به دلیل پیک بیماری کرونا و گرمای شدید و بروز گرمازدگی و اسهال شدید تقاضا برای سرم افزایش یافته است، متاسفانه با وجود تولید شبانه روزی کمبود سرم حس شده است.

او گفت: در حال حاضر بیمه سلامت از سایر صندوق های بیمه گر به روز تر است. نسخ الکترونیکی به معنای این است که در بستر وب دارو نوشته شود. قبل از طرح دارویار آنلاین ها سه ماه عقب و کاغذی ها نه ماه عقب بودند. در حال حاضر داروخانه ها محبور هستند که نسخ کاغذی را تبدیل به آنلاین کنند.

خوئی گفت: هیچ دارویی نبوده که دانش ساخت آن را نداشته باشیم و با جرت می گویم که سواد داروسازی دانشمندان ایرانی جز ده کشور اول دنیا است. پرداخت پول به صنعت داروسازی با یکسال تعویق انجام می شود اما داروسازان به خوبی کار خود را انجام می دهند.

 

افزایش مطالبات داروخانه ها از بیمه ها در صورت عدم منابع مالی مستمر 

 عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: در حال حاضر جایگاه ما در نسخه نویسی الکترونیکی باید مشخص شود. اگر نتوانیم منبع مالی مستمری برای داروخانه ها پیدا کنیم، میزان مطالبات داروخانه ها در بیمه ها افزایش پیدا می کنند.

او ادامه داد: بایدتغییر شگرفی در بحث داروخانه ها انجام شود زیرا به طور میانگین زیر ۴۰ درصد افزایش قیمت وجود دارد و این میزان کم تر از تورم کشور است. اگر با ذینفعان مشورت شود طرح دارویار یک پروژه خوبی محسوب می شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران افزود: آیین نامه داروخانه ها در طرح دارویار و نسخ الکترونیکی به فراموشی سپرده شده است، برای مشاوره منتظر اعلام تعرفه بودیم که هنوز این کار انجام نشده است.در مناطق کم برخوردار متقاضی احداث داروخانه کاهش و در شهر های بزرگ این تقاضا بیشتر شده است و این موضوع با دسترسی مردم به دارو و عدالت متناقض خواهد بود.  

او گفت: سرنوشت داروسازی کشور به بحث مابه التفاوت ارز گره خورده است. دیرکرد پرداخت بیمه ها به داروخانه ها سبب شده تا آنها کشش این گونه فشارها را نداشته باشند.مطالبات بیمه ای داروخانه ها تغییر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار