زنجره مو بلای جان تاکستانهای ابهر

رئیس جهادکشاورزی ابهرگفت: آفت زنجره مو، علاوه بر تاک‌های انگور،به درختان مثمر و برخی گیاهان زراعی هم آسیب می‌زند.

مولایی با بیان اینکه در شهرستان ابهر بیش از۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات انگور وجود دارد که از این سطح هزار و  ۲۰۰ هکتار آن به صورت داربستی و مابقی به صورت سنتی است، گفت: کشاورزان ابهری سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن تولید دارند.

او با اشاره به چالش‌های پیش‌روی باغات انگور ابهر طی امسال، افزود: امسال به علت نوسانات آب و هوایی و دیر خواب رفتن درختان انگور، خسارت سرما در کنار وجود آفت زنجره مو، بیماری‌های پوسیدگی ریشه و تنه، قدیمی بودن باغات، استفاده از علف‌کش رانداپ، مدیریت ضعیف باغات  کم‌آبی و ... در باغات این شهرستان مشاهده شد.

مولایی بابیان اینکه از ابتدای تیرماه امسال با تشکیل چندین مورد کارگاه آموزشی و دعوت از اساتید برجسته موسسه گیاه‌پزشکی آگاهی های لازم به کشاورزان منطقه داده شد، گفت: علاوه بر آن با تشکیل هفت اکیپ در ابتدای باغات پرتردد شهرستان، کارشناسان جهادکشاورزی صبح و بعد از ظهر با تحویل توصیه‌نامه و ارائه توصیه‌های کارشناسی موارد فنی لازم را به کشاورزان یادآوری کردند.

رئیس جهادکشاورزی ابهر ادامه داد: هم‌اکنون نیز کارشناسان جهادکشاورزی با حضور در باغات، راهنمایی‌های لازم را برای کنترل این آفت انجام می‌دهند.

او با تأکید بر اینکه مبارزه همگانی و هرس سرشاخه‌های آلوده تا پایان برداشت محصول از راهکار‌های موثر در کنترل آفت زنجره است که در کنار راهکار‌های دیگر توصیه می‌شود، گفت: امیدواریم با هماهنگی باغداران با کارشناسان جهادکشاورزی، این آفت خطرناک کنترل شود تا شاهد شادابی و افزایش عملکرد باغات منطقه باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.