کشف بقایای کفتار غارنشین در قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران+ فیلم

سرپرست کاوش‌های قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران گفت: با پایان فصل سوم کاوش‌های غار قلعه‌کرد آوج، بقایای کفتار غارنشین در این محوطه کشف شد.

حامد وحدتی‌نسب سرپرست کاوش‌های قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران گفت: سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی تیم مشترک ایران و فرانسه با همکاری «ژیل بریون» استاد موزه انسان شناسی پاریس و با دستیابی به مواد فرهنگی قابل توجهی به پایان رسید.

وحدتی نسب با اشاره به قدمت لایه‌های این فصل از کاوش‌ها بیان کرد: در این فصل، نتایج سن‌سنجی مواد فرهنگی این غار که در فصل دوم به آزمایشگاه سن‌سنجی در موزه انسان‌شناسی پاریس ارسال شده بود، نشان دهنده سه لایه استقراری با قدمت‌های ۱۶۰، ۲۱۰ و بالای ۴۰۰ هزار سال برای غار قلعه‌کرد بود که این محوطه را به قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران تبدیل کرد.

سرپرست کاوش‌های قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران ادامه داد: در کنار نتایج سن‌سنجی، کشف دست‌افزار‌هایی با سنت‌های تراشه‌برداری قدیمی‌تر از پارینه‌سنگی میانی، حاکی از حضور و زیست گونه‌های دیگری از انسان به جز انسان هوشمند کهن و انسان نئاندرتال در این محوطه است.

وحدتی‌نسب با اشاره به دیگر کشفیات این فصل از کاوش‌ها افزود: فک پایین انسان مدرن و همچنین بخش بالایی جمجمه نوعی از کفتار منقرض شده به نام «کفتار غارنشین» که مابین ۵۰۰ هزار تا ۱۱ هزار سال پیش روی کره زمین می‌زیسته و برای نخستین بار از ایران گزارش شده، از دیگر کشفیات این فصل از کاوش‌ها به‌شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه این یافته‌ها برای حفاظت و نگهداری تحویل موزه قزوین شده است، اضافه کرد: امیدواریم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی شاهد انجام فصل‌های آینده کاوش در مهمترین محوطه‌های باستانی ایران باشیم.

غار قلعه‌کرد آوج در دهستان حصار از توابع بخش مرکزی آوج از قدیمی‌ترین مناطق سکونت انسان در ایران است که به لحاظ غنای یافته‌های باستان‌شناسی و بقایای انسانی یافت‌شده یک محوطه بی‌نظیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار