پرواز بالگرد برای نجات منطقه حفاظت شده خامی

فرماندار گچساران از اعزام یک فروند بالگرد شرکت نفت گچساران برای مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان خبر داد.

روانبخش دیهیم خوب به آغاز آتش سوزی در ارتفاع‌های سخت‌گذر منطقه حفاظت شده خامی گچساران از ساعت ۱۶ دیروز اشاره کرد و گفت: ۲ فروند بالگرد از شرکت بهره برداری نفت و گاز و هلال احمر برای جابجایی نیرو‌های امدادی به این منطقه درخواست شده بود و در حال حاضر یک فروند بالگرد آن تامین شده و ۲ سورتی پرواز انجام داده است.

او می‌گوید: در حال حاضر از سوی امدادگران منابع طبیعی، محیط زیست و نیرو‌های محلی در حال مهار است.

دیهیم خوب وزش باد را عامل دشواری عملیات مهار آتش دانست و افزود: دیشب نشست فوق‌العاده‌ای رئیس ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد در گچساران تشکیل شد و در حال حاضر با استفاده از بالگرد، نیرو‌های امدادی به همراه تجهیزات برای مهار آتش در حال انتقال به منطقه آتش سوزی هستند.

حمید نارکی، دبیر ستاد بحران گچساران به اعزام ۱۰۰ نیروی جدید برای شتاب بخشیدن به عملیات خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده خامی اشاره کرد و گفت: آتش همچنان در حال زبانه کشیدن است و نیرو‌های اعزامی به منطقه با وجود سخت گذر بودن برخی نقاط، مشغول مهار آتش هستند.

او با بیان اینکه وزش باد شدید و سخت گذر بودن سبب گسترش آتش‌سوزی و سخت شدن عملیات مهار شده است، افزود: این نخستین آتش سوزی امسال در منطقه حفاظت شده خامی در سال ۱۴۰۱ است و در این آتش سوزی بخشی از جنگل‌ها و درختان منطقه خامی مانند زالزالک و بلوط و ... طعمه حریق شده اند.

به گفته نارکی؛ ۵۳۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی‌های پارسال دچار آسیب جدی شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: این میزان جنگل و مراتع در مناطق خامی، نارک، آبریگون و کوه پهن در ۵ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی باشت در حال گسترش است

نادر گرامی،فرماندار باشت گفت: آتش سوزی از ساعت ۲۰ شامگاه دوشنبه -  ۳۱ مرداد - از حوز  گچساران به منطقه حفاظت شده کوه خامی باشت سرایت کرد که  بلافاصله کمیته بحران تشکیل و تمهیدات لازم نیز در این زمینه برنامه ریزی شد.

وی بیان کرد: ساعت پنج صبح امروز (سه شنبه) تمام نیروها در روستای برمامیون باشت تجمع کرده که پس از دیدار با استاندار ۳۰ نفر از آنها به محل آتش سوزی بصورت پیاده حرکت کردند.

گرامی اظهار داشت:  هم اکنون مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی به دلیل صخره ای بودن، صعب العبوربودن، شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با مشکل مواجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.