فعالیت حدود ۴۵۰ داروساز در استان کرمانشاه

دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه از فعالیت حدود ۴۵۰ داروساز در استان خبر داد و گفت : متاسفانه این رشته هم مانند رشته‌های دیگر در حال اشباع شدن است و به نظر می‌رسد این اتفاق ظرف پنج سال آینده رخ دهد.

کاوه سالارمند دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۴۵۰ داروساز در سطح استان گفت : اگرچه در حال حاضر داروساز بیکار نداریم، اما پیدا کردن شغل برای داروسازان قدری سخت شده است.

وی افزود: این رشته هم مانند رشته‌های دیگر در حال اشباع شدن است و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک و شاید تا حدود پنج سال آینده، این اتفاق رخ داده و رشته داروسازی به طور کامل اشباع شود.

سالارمند چاره رفع این مشکل را اجرای استاندارد‌های حوزه داروسازی عنوان کرد و افزود: طبق استاندارد‌های موجود باید به ازای هر ۵۰ تخت بیمارستانی یک داروساز در بیمارستان‌ها بکارگیری شود، اما متاسفانه این استاندارد‌ها اجرایی نشده و داروسازان ما عملا جایگاهی در بیمارستان‌ها ندارند.

وی افزود: جایگاه داروساز‌ها در حال حاضر در حد فروش دارو در داروخانه است، درحالیکه داروسازان باید در کنار پزشکان در امر درمان بیماران دخیل باشند.

سالارمند گفت: حتی در بسیاری کشورها، داروسازان برای کوتاه شدن مسیر درمان، مستقل از پزشک برخی خدمات را به بیماران ارائه می‌دهند، اما متاسفانه چنین اقداماتی در ایران انجام نمی‌شود.

دبیرانجمن داروسازان استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ارتباط مستمر و واقعی میان پزشک و داروساز وجود ندارد و این درحالیست که هر دو باید در کنار هم برای درمان بیماران تلاش کنند.

وی از مقاومت گروه‌های مختلف بدنه درمان در قبال اجرای استاندارد‌های حوزه داروسازی خبر داد و افزود: متاسفانه هر بار که قرار است استاندارد‌های این حوزه اجرایی شده و جایگاه داروسازان در بدنه درمان به جایگاه اصلی خود نزدیک شود، شاهد مقاومت‌هایی از سوی گروه‌های مختلف بدنه درمان هستیم.

سالارمند گفت: انتظار این است که مسئولین استاندارد‌ها را با قدرت اجرایی کرده و خدمات داروسازان را در حوزه صنعت و بیمارستان توسعه دهند.

وی افزود: انتظار داریم که فعالیت داروسازان در داروخانه‌ها از شکل "فروش محور" به شکل "خدمات محور" تغییر پیدا کرده و داروسازان به ازای خدمات خود، عایدی کسب کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.