در ۲۴ ساعت گذشته

ائتلاف متجاوز ۱۴۳ بار آتش بس در یمن را نقض کرد

یک منبع نظامی یمن از ۱۴۳ مورد نقض آتش بس انسانی و نظامی توسط نیرو‌های متجاوز سعودی و مزدوران آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

با وجود درخواست فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در یمن برای تعهد به پایبندی به آتش‌بس، یک منبع در اتاق عملیات ارتباط و هماهنگی ارتش یمن که برای رصد نقض آتش‌بس یمن تشکیل شده است به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، ائتلاف سعودی، ۱۴۳ نوبت این آتش‌بس را نقض کرده است.

وی تأکید کرد، در میان موارد نقض، می‌توان به ۶ نوبت پرواز هواپیما‌های جنگی در مناطق متفرقه نجران، ۳۲ نوبت پرواز پهپاد‌های جاسوسی مسلح و جاسوسی در آسمان استان‌های مأرب، تعز، حجه، الجوف، صعده، الحدیده، الضالع البیضاء و دیگر مناطق اشاره کرد.

براساس این گزارش ۷۴ مورد نقص آتش‌بس نیز شامل تیراندازی به منازل غیرنظامیان و مراکز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مأرب، تعز، حجه، صعده، الضائع بوده است.

همچنین ۲۸ مورد از این نقض آتش‌بس نیز مربوط به حملات توپخانه‌ای مزدوران یمنی وابسته به ائتلاف سعودی است که به مواضع مربوط به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در مناطق شرق البلق، الروضه، الدشوش، الطلعه را در مأرب حمله کردند.

نقض آتش بس توسط ائتلاف سعودی چند روز پس از آن اعلام می‌شود که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن چهارشنبه شب خطاب به طرف‌های درگیر در این کشور گفت: از آن‌ها میخواهم از فرصت آتش‌بس تمدید شده نهایت استفاده را برای تعهد و پایبندی کامل برای پایان دادن به درگیری ببرند.

همچنین مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد:بر اساس اجرای آتش بس موجود، همه باید دارای بیداری بالایی باشند، چرا که هنوز جنگ به پایان نرسیده است.

نقض آتش‌بس درحالی رخ می‌دهد که سازمان ملل متحد برای سومین بار طرف‌های درگیر در یمن را به تمدید دوماهه آتش‌بس متقاعد کرده است. گراندبرگ ۱۲ خرداد ماه از تمدید دو ماهه آتش بس در یمن خبر داد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

شورای عالی سیاسی یمن چندی پیش تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار