راه اندازی مرکز جوارکارگاهی رنگرزی در پایتخت رنگ ایران

با هدف احیای هنر رنگرزی، مرکز جوارکارگاهی رنگرزی در منطقه چالشتر استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: با هدف حفظ، احیا و ترویج هنر رنگرزی و توسعه آن در کارگاه سیدعلی عسگری ارجنکی- نامزد پدر رنگ ایران- مرکز جوارکارگاهی رنگرزی افتتاح شد.

آقای کریمزاده افزود: چهارمحال و بختیاری به یکی از قطب‌های تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران تبدیل شده است و باید برای احیای و ارتقای آن تلاش کنیم.

وی افزود: آموزش‌های جوارکارگاهی و بین کارگاهی و آموزش در محیط کار واقعی، کلید کاهش بیکاری و توسعه اقتصادی کشور است.

نامزد پدر رنگ ایران هم گفت: تاکنون ۴۰۰ نوع رنگ گیاهی ثابت، با کد و شناسنامه ثبت کرده و اکثر آن‌ها با استقبال خوبی مواجه شده است.

هنر ایران، سراسر پر از ظرافت‌هایی است که بخش اعظم آن در صنعت فرش به ظهور رسیده است. از این میان فرش دستبافت ایران با نقش و نگار‌های رنگارنگ و زیبایش، در جهان زبانزد شده است.


بیشتر بخوانید


اما آن چه فرش را به این جایگاه رسانده دست‌های رنگرزانی است که با رنگ‌های زیبا و اصیل و حساب شده جلوه‌گاه هنر اصیل این مرز و بوم و درحقیقت پایه‌گذاران تمدن ایرانی بوده‌اند، تاجایی‌که می‌توان ادعا کرد صنعت فرش‌بافی هم‌زاد ایران و ایرانی است؛ بنابراین یکی از علل مرغوبیت و معروفیت قالی ایران، زیبایی و دوام رنگ‌های آن است که با رنگرزی طبیعی سنتی حاصل شده است، رنگ‌هایی که حاصل دست‌های مردان هنرمندی است که سال‌ها هنر خود را در رنگ‌آمیزی الیاف و خامه‌های فرش صرف کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار