ایران، روسیه و چین محور اولین گفتگوی بایدن و نخست‌ وزیر جدید انگلیس

رئیس‌ جمهور آمریکا و نخست‌ وزیر جدید انگلیس در مکالمه‌ای تلفنی بر ادعاهای خود علیه ایران، روسیه و چین تاکید کردند.

«جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا در اولین تماس تلفنی با «لیز تراس» انتصاب او را به عنوان نخست‌ وزیر جدید انگلیس تبریک گفت و دو طرف با تکرار ادعا‌های پیشین واشنگتن و لندن بر مقابله با ایران، روسیه و چین تاکید کردند.

به گزارش رویترز، بایدن پس از این مکالمه در توئیتی نوشت: «من مشتاقانه منتظر تعمیق روابط ویژه بین کشورهایمان و همکاری نزدیک در زمینه چالش‌های جهانی از جمله حمایت مستمر از اوکراین در دفاع از خود در برابر روسیه هستم.»

انتظار می‌رود بایدن و لیز تراس در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند.

دفتر نخست‌ وزیری انگلیس در بیانیه‌ای پس از این مکالمه تلفنی اعلام کرد: «بایدن و تراس در مورد تعمیق همکاری در مورد ناتو و توافقنامه امنیتی آمریکا، استرالیا و انگلیس که سال گذشته به عنوان مقابله با چین ایجاد شد، رایزنی کردند. لیز تراس بسیار مشتاق است با بایدن برای مقابله با چالش‌ها از جمله مشکلات اقتصادی که حملات روسیه به بار آورده، همکاری کند.»

کاخ سفید هم بیانیه‌ای منتشر و با بیان آنکه این دو مقام ارشد درباره ادامه همکاری نزدیک در اوکراین رایزنی داشتند، اعلام کرد: «رسیدگی به چالش‌های مرتبط با چین، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ایمن کردن منابع انرژی پایدار و مقرون‌ به‌ صرفه از مباحث مطرح شده در این مکالمه بودند.»

آمریکا و انگلیس مدعی هستند که روابطشان در سال‌های اخیر با تدوام و استحکام همراه بوده است. در همین راستا به مداخلات خود در کشور‌های دیگر ادامه داده و با ادعای کمک به اوکراین در حملات روسیه و مقابله با نفوذ چین در اقیانوس آرام متحد شده‌اند.

در حال حاضر یک مقام آمریکایی مدعی شده که انتظار می‌رود بایدن با تراس اشتراک بیشتری به نسبت جانسون داشته باشد. البته احتمال می‌رود عقایدشان بر سر ایرلند شمالی همسو نباشد، زیرا بایدن همواره اصرار داشته است که انگلیس کاری انجام ندهد که صلح در ایرلند شمالی به خطر بیفتد.

شب گذشته به دنبال تقدیم استعفای رسمی بوریس جانسون به ملکه و دیدار لیز تراس با ملکه، تراس رسما به عنوان نخست‌ وزیر جدید انگلیس منصوب شد.

پیش از آن هم حزب محافظه کار انگلیس، پیروزی لیز تراس را به عنوان رهبر حزب و نخست‌ وزیر جدید این کشور اعلام کرد. تراس سومین زنی است که این مقام را در تاریخ انگلیس به دست می‌آورد.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از انگلیسی‌ها از انتخاب لیز تراس به عنوان نخست‌ وزیر ناراضی هستند و تنها ۴ درصد خوشحال هستند.

اما «ریشی سوناک» رقیب لیز تراس از همه مردم و طرفداران خود خواست تا متحد باشند و از نخست‌ وزیر جدید کشور حمایت کنند، زیرا او انگلیس را در شرایط سختی کنترل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
ایران-روسیه-چین! خودتحقیرها کجان؟بی وطن ها و منافقین کجان؟خیلی باید به خودمان افتخار کنیم که ایران در دنیا همطراز روسیه و چین در قدرت شده
آخرین اخبار