۱۱۵ هنرمند خوسفی دارای پروانه تولید

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت: بیش از ۴۰۰ نفر به طور غیر رسمی در حوزه صنایع دستی خوسف فعالیت می‌کنند که ۱۱۵ نفر پروانه تولید انفرادی دریافت کرده اند.

صالحی گفت: هرچند بیش از ۴۰۰ نفر به طور غیر رسمی در حوزه صنایع دستی خوسف به شکل خانگی فعالیت می‌کنند، اما تاکنون برای ۱۱۵ نفر از آن‌ها پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی صادر شده است.

او با اشاره به اینکه پارچه بافی، سفالگری و کار بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله مهم‌ترین صنایع دستی خوسف است، افزود: بعضی از فعالان حوزه صنایع دستی این شهرستان که تاکنون برای گرفتن پروانه تولید یا کارت شناسایی اقدام نکرده‌اند، شاید از دستگاه‌های دیگر مجوز فعالیت گرفته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف تصریح کرد: مله بافی که نوعی از پارچه بافی بومی این شهرستان است، سال ۱۳۹۸ ثبت ملی شده است که با انجام این کار، کاشت پنبه مله و پارچه بافی با استفاده از این پنبه بومی خوسف، احیا شده است.

او با بیان اینکه بر اساس اعلام جهاد کشاورزی در حدود پنج هکتار از زمین‌های این شهرستان پنبه مله کاشته می‌شود، عنوان کرد: همه مراحل مربوط به آن از کاشت تا فروش با دست انجام می‌شود.

صالحی اظهارکرد: با ثبت ملی پنبه مله، میراث فرهنگی از فعالان این رشته از صنایع دستی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف ادامه داد: با معرفی فعالان صنایع دستی به بانک‌های عامل، این افراد از تسهیلات کرونا و همچنین کمک بلاعوض بهره‌مند شده‌اند.

صالحی گفت: بیش از ۹۰ نفر در این شهرستان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی هم در خصوص جمع آوری، انبار داری، تراش و بازاریابی فعالیت می‌کنند.

به گفته او این رشته از صنایع دستی نیاز به سرمایه گذاری دارد تا با خرید دستگاه‌های پیشرفته، فعالان این رشته محصولات متنوع‌تری را تولید کنند و ما هم آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار