نمایش «بی‌ پدر» اقتباسی از شکل دیگر نمایش «شنگول و منگول» است

کارگردان نمایش «بی‌ پدر» گفت: نمایش «بی‌ پدر» اقتباسی از نمایش «شنگول و منگول» است اما در واقع پیکره این داستان در نمایش به شکل دیگری روایت شده و خوانش کاملا متفاوتی از آن ارائه می‌شود.

پیمان کریمی گفت: نمایش «بی پدر» بازخوانی و اقتباسی از نمایش «شنگول و منگول» به نویسندگی سید محمد مساوات با بازیگری محسن احمدی نیک، سیدپویا امامی، خاطره حسینی، سارا رفیعی، بهنام شمسایی و سام کوراوند هر شب در سالن تماشا تالار هنر اصفهان از ششم مهر به روی صحنه خواهد رفت.

او افزود: ایده اولیه نمایش «بی پدر» در واقع بازخوانی محسوب می‌شود که بر اساس قصه معروف «شنگول، منگول و حبۀ انگور» نوشته سید محمد مساوات شکل گرفته است داستانی که آشنای اذهان عموم افراد است و چه بسا کمتر کسی پیدا شود که این داستان را حداقل یک یا چند بار در کودکی نشنیده باشد و کتاب‌های مربوط به کودکان را درباره آن نخوانده باشد یا انیمیشن‌های تلویزیونی آن را ندیده باشد.

کریمی عنوان کرد: این بار در این نمایش داستان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و نمی‌توان آنرا بازخوانی جدیدی از داستان برگرفته از فرهنگ عامه دانست و داستانی که به کلی و حتی مخالف آن چیزی است که اکثر ما در دوران کودکی آموخته ایم و برچسب نویسنده را با خود دارد.

او خاطرنشان کرد: گرگ با مادر سه بز ازدواج می‌کند و همراه با توله اش (گرک) به آنان پیوسته و زیر یک سقف، زندگی مشترکی را آغاز می‌کنند و به تدریج وبا مفاهمه زیستی مسالمت گونه را با هم تجربه می‌کنند. این ترکیب نامتجانس، موجب بروز فجایعی می‌شود که تمامی آن‌ها با دقت و جزئیات فراوان بر صحنه آفریده و ترسیم می‌شوند و بیننده را تحت تاثیر نکات آموزنده اش قرار می‌دهد.

کارگردان نمایش «بی پدر» گفت: این نمایش تقریبا طی پنج ماه تمرینات مداوم و متفاوت به اجرا نزدیک شد و به همین دلیل میتوانم بگویم که بازیگران به بازی‌های یکدستی رسیدند در شرایطی که مشخصا تئاتر حرفه‌ای در اصفهان فاقد پلاتو متناسب با نیاز این شهر است و کار کردن و تولید تئاتر را خیلی سخت و نفس گیر کرده است.

کریمی تصریح کرد: نمایش ما برای کودک و نوجوان نیست برای بزرگسالان است، چرا که دارای ژانری ترسناک است و نمایشی با تم خشونت و وحشت همراه با رگه‌های آشکار الیناسیون که بر اساس شیوه‌های اجرایی اکسپرسیونیسم به اجرا در آمده است.

او بیان کرد: نمایش بی پدر گرچه روایتی ملهم از داستانی کودکانه دارد و در واقع یک وامی است که از قصه تخیلی شنگول و منگول گرفته شده است به نوعی یک نعل وارونه به این داستان است چرا که محتویات داستان را به هم می‌ریزد و فضا را به گونه دیگر تصویر می‌کند. اما به هیچ وجه نمایش کودکانه نیست.

کریمی اضافه کرد: داستان این اثر یک خشون عریان است که بیننده و مخاطب را در مقابل این سوال بزرگ قرار می‌دهد که آیا اگر چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنی باید گرگ شوی تا دوام بیاوری؟ در واقع بحران هویت، در متن آشکار است و من نیز به عنوان کارگردان تلاش کردم در اجرای نمایش، تغییر برخلاف جریان ذات انسان و همچنین فروپاشی ارزش‌ها را از لایه لایه‌های متن دریافت کرده و در اجرا به آن بپردازم.

کارگردان نمایش «بی پدر» افزود: این نمایش از ششم مهر به مدت یک ماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در سالن تماشا، تالار هنر (دفتر تخصصی هنر‌های نمایشی شهرداری اصفهان) به اجرا می‌رود و زمان هر اجرا یک ساعت خواهد بود گفتنی است بلیت فروشی روز‌های ابتدایی اجرای این نمایش از روز جمعه ۲۵ شهریور ماه از طریق سایت گیشه هشت آغاز می‌شود و علاقمندان صحنه و تئاتر می‌توانند با ۱۰ درصد تخفیف و قیمت نهایی ۶۰ هزار تومان اقدام به تهیه بلیت این نمایش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.