عباسی مطرح کرد؛

اهتمام ملی برای مدیریت و احیای تالاب‌های گیلان

استاندار گیلان در نخستین جلسه قرارگاه مدیریت و احیای تالاب‌های این استان بر هم افزایی و هماهنگی متولیان امر تأکید کرد.

اسدالله عباسی امروز (یکشنبه ۲۰ شهریور ماه) در نخستین جلسه قرارگاه مدیریت و احیای تالاب‌های گیلان با محوریت تالاب بین المللی انزلی، جایگاه تالاب‌ها و مواهب الهی طبیعی و زیست محیطی و لزوم توجه به احیای تالاب بین المللی انزلی و امیر کلایه لاهیجان و دیگر تالاب‌های استان را بسیار مهم دانست.

او افزود: هم اکنون احیا و زنده نگه داشتن تالاب بین المللی انزلی یکی از مهمترین مسائلی است که باید به صورت جهادی و عملیاتی برای آن وارد میدان شد.

استاندار گفت: قرارگاه جهادی مدیریت و احیای تالاب‌های گیلان با کارگروه‌های تخصصی به منظور راهبری عملیاتی و جهادی، موضوعات مرتبط با احیای این تالاب‌ها با محوریت تالاب بین المللی انزلی که متعلق به همه مردم ایران اسلامی و گیلان است، تشکیل شده و باید با اقدامی بی وقفه و با مدیریت بهینه و بهره وری لازم به ثمر بنشیند.

به گفته آقای عباسی، اراده واحد و محکم برای نجات تالاب‌های گیلان وجود دارد و سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به دستور رئیس جمهور نشان دهنده اهتمام دولت به این امر است.

او تصریح کرد: ضمن ارائه گزارش خسارات وارده حریق‌های اخیر و چگونگی برخورد با عوامل و مسببین این مسئله؛ کارگروه‌های تخصصی با حضور مسئولان دستگاه‌های متولی، نظارتی، امنیتی و قضایی، فرمانداران شهرستان‌های مرتبط و همجوار تالاب، صدا و سیما و به ویژه با همراهی و استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد و نظرات کارشناسان و متخصصان امر تا پایان این هفته تشکیل شود.

استاندار گیلان با تأکید بر تعیین تکلیف حدود و مالکیت تالاب انزلی و امیرکلایه لاهیجان گفت: اجازه تعرض به منابع ملی و محیط زیست و طبیعت بکر استان را به هیچ کس نمی‌دهیم و با قاطعیت و جدیت با مسببین آسیب به این مواهب الهی برخورد قانونی می‌کنیم.

آقای عباسی افزود: علاوه بر تعیین تکلیف حدود و مالکیت، پاکسازی تالاب از گیاهان مهاجم از جمله سنبل آبی، رسوب زدایی و لایروبی، تعیین وضعیت حق آبه، جلوگیری از ورود آلودگی ها، رسوب‌ها و فاضلاب‌های شهری، مدیریت پسماند در سرمنشا‌ها نظیر سراوان و لاکان، بیمارستان‌ها، شهر صنعتی و مسکن مهر و دیگر فاضلاب‌های خانگی و بررسی فنی نقش موج شکن در وضعیت تالاب بین المللی انزلی از جمله تکالیف کارگروه‌های تخصصی قرارگاه جهادی احیای این تالاب بین المللی است.

او نقش همراهی آحاد مردم در امور جامعه به ویژه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را موثر دانست و تأکید کرد که رهاسازی فاضلاب شهری و خانگی و دیگر زباله‌ها و پسماند در رودخانه‌ها و در نهایت تالاب‌ها به اندازه به آتش کشیدن محیط زیست نابخشودنی است که باید برای جلوگیری از آن، هم افزایی و دقت نظر ویژه داشت.

استاندار گیلان به اختیارات تفویض شده از سوی رئیس جمهوری برای نجات تالاب بین المللی انزلی اشاره و تصریح کرد: مشکلات موجود در این حوزه باید با اولویت بندی و مدیریت جهادی با همدلی و همراهی همگان به ویژه دستگاه‌های متولی در راستای جلوگیری از تهدیدها، اجرای برنامه‌های عملیاتی احیا با تخصیص اعتبارات لازم که دولت سیزدهم بر آن تأکید و اهتمام دارد و نشان‌دهنده نگاه ملی است، مرتفع شود.

در این جلسه هر یک از اعضا نقطه نظرات، پیشنهاد‌ها و گزارش اقدامات لازم اجرایی و در حال اجرا را بیان کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.