تورم در دانمارک رکورد ۴ دهه را شکست

دانمارک بدنبال افزایش بهای مواد غذایی و هزینه انرژی تورمی را تجربه می‌کند که در چهار دهه اخیر در این کشور بی سابقه بوده است.

مرکز آمار کپنهاک اعلام کرد: شاخص قیمت مصرف کننده کشور در ماه اوت به ۸.۹ درصد رسید، درحالی که این میزان نرخ تورم در ماه جولای ۸.۷ درصد بود.

به گزارش آناتولی، در این گزارش آمده است: این بی سابقه‌ترین نرخ تورم سالانه در دانمارک از سال ۱۹۸۳ که نرخ تورم به ۹ درصد رسیده بود، بدین سو به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: افزایش هزینه زندگی بیشتر ناشی از بالا رفتن قیمت کالا‌هایی شامل قیمت سالانه غذا، برق، گاز و سوخت بوده که به طور متوسط ۱۳.۴ درصد در سال گذشته افزایش یافت.

«متیوس دولروپ اسپروگل»، تحلیلگر و اقتصاددان ارشد «سیدبانک» دانمارک، در یادداشتی به شبکه خبری بلومبرگ نوشت: هزینه فعلی زندگی باعث می‌شود یک خانواده متوسط دانمارکی مجبور شود سالانه ۴۰ هزار کرون (۵۴۰۰ دلار) اضافی برای کالا‌های مصرفی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ هزینه کند؛ تورم پاشنه آشیل (نقطه ضعف) اقتصاد دانمارک و اروپا به شمار می‌رود.

همچنین تارنمای نشریه الکترونیکی اروپایی «لوکال» که همزمان در چندین کشور اروپایی از جمله دانمارک، اتریش، سوئد و سوییس نیز به چاپ می‌رسد، دراین باره نوشت: بهای مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی در دانمارک نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اوت سال ۲۰۲۱میلادی؛ ۱۵.۹ درصد افزایش داشته.

لوئیز آگرستروم هانسن، اقتصاددان از بانک چندملیتی «دانسک» واقع در کپنهاک دراین باره به نشریه لوکال هشدار داد که تورم ۱۰ درصدی در دانمارک طی ماه‌های آینده دور از ذهن نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار