سایه خشکسالی بر زندگی عشایر استان یزد

مدیرکل پشتیبانی امور دام عشایر استان یزد گفت: روز‌های سخت خشکسالی موجب شده دامداران به ویژه عشایر با مشکلاتی مواجه شوند.

نادر سلیم  گفت: صنعت دام سبک استان یزد به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در وضعیت بدی قرار دارد که در این میان عشایر به علت نابودی مراتع با سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او می گوید: یکی از مسائلی که باعث شده عشایر رنج ببرند احداث معادن، شهرک ها، جاده‌ها و راه‌ها است که مراتع را دستخوش شرایطی قرار داده است که عشایر نتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته او سال گذشته با همراهی سازمان جهاد کشاورزی برای دو ماه نهاده دولتی ارزان قیمت به مقدار زیاد برای عشایر استان تامین شد تا مجبور به فروش دام خود نشوند.

مدیرکل امور دام عشایر استان یزد گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در سال گذشته تنها مجاز به خرید میش حذفی عشایر هستیم، اما در طرح خرید حذفی غیر مولد در استان در حال اجراست که تاکنون ١٢ هزار رأس دام غیر مولد خریداری و کشتار شده است.

سلیم گفت: عشایر توان استفاده از کنسانتره در نهاده‌های خود ندارند فشار بیشتری را تحمل می‌کنند که در حمایت از عشایر نهاده‌ها به صورت دام در اختیارشان قرار گیرد.

سلیم گفت: بیم آن می رود که از بین رفتن مراتع باعث از بین رفتن صنعت دامداری می‌شود.

٢٠ درصد گوشت مصرفی استان یزد توسط عشایر تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.