استقرار ۳۰ پاکبان و ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات شهرداری ارومیه در مرز تمرچین

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: ۳۰ نفر از پاکبانان همراه با ۱۵ دستگاه از ماشین‌آلات این سازمان جهت خدمت به زائران اربعین حسینی در قالب خادمان اربعین در مرز تمرچین در حال فعالیت هستند.

هادی بصاری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان اینکه خدمات رسانی به زوار در مرز تمرچین از ۱۴ شهریور آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، اظهار کرد: پرسنل شاغل در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تمام تلاش خود را برای پاکیزگی هر چه بیشتر پایانه مرزی و خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی به کار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه نیرو‌های فعال سازمان پسماند شهرداری ارومیه مستقر در مرز تمرچین به ۴۸ نفر رسیده است، افزود: این نیرو‌ها شامل پاکبان، راننده و نیروی اجرایی برای مدیریت سیستم صوتی و نوری پایانه هستند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه ادامه داد: ۱۵ دستگاه ماشین آلات سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه شامل جرثقیل، لودر، تریلی کمپرسی، مینی بوس و وانت از ابتدای آغاز مرز تمرچین به محل اعزام شده و در حال خدمت هستند.

به گفته بصاری، پرسنل سازمان مدیریت پسماند در مرز تمرچین به زائرین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند و فعالیت‌هایی از جمله نظافت، شست و شو، جمع‌آوری پسماند، حفظ و نگهداری سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این دست را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه نفرات اعزام شده به مرز تمرچین توسط شهرداری ارومیه پشتیبانی می‌شوند، گفت: ابزار و تجهیزات حفاظت فردی شامل لباس، کلاه آفتاب گیر، ماسک تنفسی، دستکش ایمنی، انبرک و نایلکس نیز توسط سازمان تامین شده است.

بصاری در خصوص مخازن پسماند در مرز تمرچین گفت: تعداد ۴۰ عدد مخزن ۷۷۰ لیتری نیز جهت جمع آوری زباله تهیه شده که در طول مسیر پیاده روی زائران در پایانه مرزی و محوطه پارگینگ اربعین کارخانه قند پیرانشهر نصب و به صورت منظم توسط این سازمان تخلیه می‌شود.

براساس اعلام ستاد اربعین استان آذربایجان‌غربی، گذرگاه تمرچین، از روز دوشنبه، ۱۴ شهریور ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات و بازگشت آن‌ها است.

امسال برای نخستین بار است که مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر در ایام اربعین حسینی پذیرای تردد زائران ایرانی به عتبات عالیات در عراق شد.

زوار پس از گذشتن از مرز تمرچین در ایران و حاج عمران در طرف عراقی، مسیر حاج عمران - اربیل، اربیل - کرکوک و کرکوک به بغداد را به عنوان مسیر رفت و الحسینیه بغداد به سمت حاج عمران نیز مسیر بازگشت زوار خواهد بود.

کوتاه شدن مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربعین از طریق این مرز است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیر‌های زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهر‌ها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارند.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.