باید تست زنی را از آموزش‌های خود کنار بگذاریم

مدیرکل سیاست‌گذاری آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دغدغه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت صرف نکردن دانش آموزان برای مهارت‌های تست زنی است و نیاز داریم که این مهارت را از آموزش‌های خود کنار بگذاریم.

موسوی گفت: دلایل مختلفی برای ورود به موضوع کنکور داشتیم. مثلا شخصی در کنکور زبان انگلیسی را بیش‌تر از ۶۰ درصد زده، اما نمی‌تواند یک جمله انگلیسی صحبت کند. در رشته‌های دیگر نیز این گونه است و افرادی هستند  که معدل‌های بالا دارند، اما در کنکور نمی‌توانند رتبه‌ی خوبی کسب کنند و با مشکل مواجه می‌شوند.

او گفت: پس از این موضوعات تحقیقاتی نیز انجام دادیم و ۱۲ کشور را مورد مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم کشور‌هایی مانند فنلاند که در حوزه آموزش موفق بودند  هیچ کدام از شیوه کنکور ما و تست زنی صرف استفاده نمی‌کردند و همه امتحان‌های خود را به صورت تشریحی اجرا می کنند.

او ادامه داد: کشور‌های اطراف مجاور مانند ترکیه، کره و پاکستان نیز بررسی و متوجه شدیم همه چی تنها مبتنی بر کنکور نیست.

مدیرکل سیاست‌گذاری آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خانواده‌ها نیز از این موضوع نگران هستند و معتقدند که دانش آموزان آن‌ها تنها مهارت تست زنی را آموزش می‌بینند.

موسوی افزود:  در ۱۰ سال اخیر کیفیت ورودی دانشجو‌های ما کمتر شده است و دلیل آن هم این است که مهارت‌های تست زنی دانش آموزان افزایش پیدا کرده است و در کل دوره متوسطه دانش آموزان به دنبال تست زنی هستند.

موسوی ادامه داد: با این روش آموزش و پرورش نمی‌تواند ساحت‌های تربیتی که در سند تحول بنیادین است را اجرایی کند و عملا معلمی موفق است که بتواند مهارت‌های تست زنی را به دانش آموزان یاد دهد.

او گفت: همه از این وضعیت ناراحت بودند و دغدغه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن است که دانش آموزان چند سال از وقت خود را برای مهارت‌های تست زنی صرف نکنند و متوجه شدیم نیاز داریم که مهارت تست زنی را از آموزش‌های خود کنار بگذاریم.

کنکور رقابت بین بچه پولدارهاست!

موسوی عنوان کرد: گزارشی آماده کردیم که دانش آموزانی که در کنکور قبول می‌شوند در چه دهک‌های اجتماعی هستند.

او گفت: دانش آموزان ۱۲ سال در نظام آموزش و پرورش هستند و حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد بودجه کل کشور در این وزارت خانه هزینه می‌شود. آزمونی که از دانش آموزان گرفته می‌شود آزمون تشریحی و توصیفی است؛ و همه چیز به شکل تسریحی و توصیفی است. اما برای حضور در دانشگاه آزمونی تستی می گیریم.

او گفت: خیلی از استان‌های ما موسسات و مدارسی برای آموزش مهارت‌های تست و زنی کنکور مانند بعضی استان‌های دیگر ندارند.

او افزود: تمامی اقشار جامعه ما نمی‌توانند از موسسات کنکوری بهره ببرند به دلیل آن که نمی‌توانند هزینه آن را پراخت کنند.

او افزود: طبق آماری که در سال ۹۹ داریم در رتبه‌های زیر ۳ هزار ۷۹.۲ درصد از دهک‌های هشتم، نهم و دهم هستند و تقریبا ۲۰.۸ درصد هفت دهک دیگر جامعه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
تنوع مدارس را کم کنید، چرا که باعث از بین رفتن عدالت آموزشی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
قرار بود سی درصد ظرفیت پزشکی از مقطع کارشناسی جذب بشه، سرنوشت این طرح چه شد؟
آخرین اخبار