اردوغان: بدون جنگنده‌های آمریکایی هم می‌توانیم از خود حفاظت کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه گفته کشورش حتی در صورتی که جنگنده‌های F-۱۶ را از آمریکا دریافت نکند، توانایی حفاظت از خود را دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه پی بی اس گفت که آنکارا قصد ندارد برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سمرقند به اتحادیه اروپا گزارش دهد. او گفت ترکیه در حال مذاکره با همه کشور‌ها است، زیرا بخشی از جهان است.

پیشتر رئیس جمهور ترکیه گفته بود که هدف آنکارا، عضویت در سازمان همکاری شانگهای است.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت که کشورش حتی در صورتی که جنگنده‌های F-۱۶ را از آمریکا دریافت نکند، توانایی حفاظت از خود را دارد.

واشنگتن پیشتر اعلامیه‌ای رسمی مبنی بر محرومیت ترکیه از برنامه تامین جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ به دلیل خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسی ارسال کرد. واشنگتن تفاهم نامه مشترک F-۳۵ با ترکیه را لغو کرد و آن را با هفت شریک باقی مانده در پروژه F-۳۵ - یعنی انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

اردوغان متعاقباً گفت که واشنگتن از آنکارا برای خرید جنگنده‌های دیگر، از نسل چهارم  F-۱۶ دعوت کرده است. این موضوع قرار است در کنگره آمریکا بررسی شود؛ وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است و نمایندگان کنگره را متقاعد می‌کند که این توافق به نفع واشنگتن است.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دنبال پایان دادن به بحران اوکراین در اسرع وقت است.

او یادآور شد که در ازبکستان با پوتین دیدار کرده و اوکراین باید در یک تفاهم با روسیه باشد. اردوغان گفت که امید خود را برای سازماندهی دیدار پوتین و رهبر اوکراین ولودیمیر زلنسکی از دست نمی‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
وجدانا عکس این منافق اردوغان و یا خبر در مورد این منافق پخش نکنید .
آخرین اخبار