مشارکت برای حفاظت از تنوع‌زیستی ۶۲ دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: حفاظت از تنوع زیستی غار‌ها با مدیریت مشارکتی صحیح در کنار آگاهی‌رسانی و تنویر افکار عمومی قابل دستیابی است.

آقای یوسف‌پور گفت: ارتفاعات آهکی زاگرس در کنار شرایط اقلیمی تسریع کننده پدیدهٌ کارست، زمینه را برای تشکیل غار‌های بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.

وی افزود: عمده غار‌های کشور در مناطق کارستی واقع شده‌اند، از این‌رو با منابع آبی زیرزمینی در ارتباط هستند و این موضوع اهمیت غار‌ها را دوچندان می‌کند. وی تاکید کرد: تاکنون تعداد ۶۲ دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.


بیشتر بخوانید


یوسف‌پور با اشاره به اهمیت غار‌ها در موضوع تنوع زیستی اضافه کرد: تنوع زیستی غار‌ها شامل چهار گروه عمدۀ گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود. وی تصریح کرد: این ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی کوچک، امکان بالقوه‌ای را برای گونه‌زایی، ایجاد صفات سازگار با محیط و تکامل برگشتی (کاهش در صفات) برای گونه‌های غارزی فراهم می‌کند.

وی در ارتباط با حفاظت از غار‌ها تصریح کرد: گردشگری‌های بی‌ضابطه، آلودگی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و تداخل طرح‌های توسعه‌ای با غار‌ها از مهم‌ترین مخاطرات این اکوسیستم‌های ارزشمند به شمار می‌آید.

یوسف پور در ارتباط با مدیریت این پهنه‌های زیستی ابراز داشت: مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی و تصمیم گیری در مورد غار‌های استان، از طریق کارگروه غارشناسی استان به ریاست معاون عمرانی استانداری، دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست و باحضور یازده دستگاه اجرایی استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت غار‌ها و به منظور آگاهی‌رسانی و تنویر افکار عمومی برای مدیریت صحیح و رفتار دوستدار محیط زیستی، روز دوم مهرماه در تقویم کشور به نام روز غار پاک نام‌گذاری شده است.

یوسف پور گفت: غار به طور عام به حفره‌های زیر زمینی که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد اطلاق می‌شود. این حفره‌های زیرزمینی جزء ذخایر طبیعی و ملی کشور‌ها محسوب می‌شوند و از منظر تنوع زیستی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، تاریخی، باستان‌شناسی، طبیعت‌گردی و ورزشی حائز اهمیت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار