آنچه اینتل برای کامپیوتر قدرتمند بعدی شما در نظر گرفته است

اینتل امیدوار است که نسل سیزدهم خوش شانس بوده و به‌روزرسانی‌های «Raptor Lake» را برای رایانه‌های شخصی فراهم آورد.

نسل دوازدهم پردازنده اینتل معماری هسته هیبریدی خود را به نام Alder Lake معرفی کرد که مانند پردازنده‌های سری M اپل، هسته‌های CPU را به انواع بهینه‌سازی عملکرد و بازدهی تقسیم می‌کند. برای تراشه‌های معماری «Raptor Lake» نسل سیزدهم، اینتل به چند روش قابل‌توجه نسخه‌های نسل دوازدهم را اصلاح کرده است: تعداد هسته‌های CPU دو برابر قبل است و CPU ولتاژ ورودی را به فرکانس ساعت ترسیم می‌کند.

نسخه‌های جعبه‌دار پردازنده‌های دسکتاپ از ۲۰ اکتبر به فروش می‌رسند و در اواخر امسال در سیستم‌هایی مانند دسکتاپ Aurora R۱۵ شرکت Alienware ظاهر می‌شوند.

در مجموع، اینتل ادعا می‌کند تا ۱۵ درصد عملکرد تک رشته‌ای و ۴۱ درصد عملکرد چند رشته‌ای را برای Core i۹-۱۳۹۰۰K برتر خود که به حداکثر ساعت بوست ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسد، افزایش داده است؛ تنها ۱۰۰ مگاهرتز بهتر از برترین Ryzen ۹، ۷۹۵۰X AMD. در جریان ارائه کنفرانس نوآوری این شرکت در روز سه شنبه، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل گفت این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ به ۶ گیگاهرتز برسد که جهش بزرگی نسبت به وضعیت فعلی نیست.

اگرچه پردازنده‌های سری K به طور سنتی به خط پردازنده‌های رایانه‌های شخصی بازی اینتل تعلق دارند، اما این پیشرفت‌ها احتمالا برای کار‌های خلاقانه مانند ویدیو و رندر سه بعدی و همچنین پخش بازی‌ها، سرعت را بیشتر بهبود می‌دهند.

بخشی از افزایش سرعت نیز ناشی از توانایی پردازنده برای جذب توان بیشتر در صورت فشار دادن به حداکثر، ۲۵۳ وات در مقایسه با ۲۴۱ وات قبلی برای i۹-۱۳۹۰۰K و i۷-۱۳۷۰۰K، و ۱۸۱ وات در مقابل ۱۵۰ وات برای i۵-۱۲۶۰۰K است. پردازنده‌ها دارای حافظه پنهان بزرگ‌تر با الگوریتم‌های کش بهبود یافته برای بازیابی داده‌ها و همچنین ارتباط سریع‌تر بین هسته‌ها و حافظه هستند. به‌روزرسانی ۲۲H۲ ویندوز ۱۱ همچنین بهینه‌سازی بیشتری را برای Thread Director به ارمغان می‌آورد که نحوه تخصیص وظایف پردازشی توسط هسته‌ها را مدیریت می‌کند، همچنین برخی از ویژگی‌های نسلی معمولی، مانند پشتیبانی از حافظه DDR۵-۵۶۰۰ سریع‌تر را نیز به همراه دارد.

اینتل همزمان نرم افزار جدید Unison خود را برای تسهیل تعامل بین تلفن‌ها و رایانه‌های شخصی معرفی کرد.


بیشتر بخوانید


منبع: cnet

 
 

 

 

برچسب ها: اینتل ، ویندوز 11
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار