آتش نشانان، دوستان ناشناخته روز حادثه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آتش‌ نشانان که یک کار آن‌ها اطفای حریق است، دوستان ناشناخته روز حادثه هستند.

آیت الله عبادی در دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و کارکنان سازمان آتش‌نشانی بیرجند به مناسبت هفتم مهر روز آتش‌نشانی و ایمنی گفت: حفظ جان و مال مردم ۲ عنصر اصلی است و از نظر شرعی آن قدر اهمیت دارد که اگر یک انسان را نجات دهی انگار عالمی را نجات داده‌ای و موضوعی قابل تأمل است.

او افزود: حفظ اموال به گونه‌ای است که اگر حین نماز باشی و ضرر جانی یا مالی وارد شود جایز به شکستن نماز که یک واجب است، برای جلوگیری از ضرر می‌شوی و این موضوع اهمیت کار حافظان جان و اموال مردم را می‌رساند.

آیت الله عبادی بیان کرد: عوامل خدمتگزار، زحمتکش و فداکار آتش‌نشانی که یک کار آن‌ها اطفای حریق در کنار سایر خدماتی است که ارائه می‌دهند، دوستان ناشناخته روز حادثه هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: آتش‌نشانی و مقابله با انواع حوادث در درجه اول انگیزه می‌خواهد و ممکن است بقیه این انگیزه را نداشته باشند، چون بازی کردن با جان است، وقت اداری و ساعت مشخصی ندارد و زمان هم برای آتش‌نشانان با ثانیه سنجیده می‌شود.

او ادامه داد: آنچه تخصص یا آموزش گفته می‌شود نیز ضروری است به گونه‌ای که فرد باید بر همه زوایای احتمالی حادثه مسلط باشد و مسئله را جامع ببیند، در کنار آن باید تجهیزات لازم را در اختیار بگیرد، زیرا هرچه فداکار و مسلط باشد بدون تجهیزات، کار پیش نمی‌رود.


بیشتر بخوانید


آیت الله عبادی موانع را از دیگر الزامات کار آتش‌نشانی ذکر کرد و گفت: گاهی برخی ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا و در مواردی با توجه به نوع ساخت و ساز تبدیل به مانع می‌شوند.

او افزود: بنابراین یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر به منظور رفع مانع این باشد که مصوبه بگذارند و همه جا‌هایی که مانع هست، بازدید و استانداردسازی شود.

آیت الله عبادی عنوان کرد: برخی ساختمان و ابنیه‌هایی که خطر‌های عمده برای جامعه دارد از بابت حقوق عامه باید به دادستانی گزارش شوند و دادستان به عنوان مدعی‌العموم به‌خصوص در مورد ساختمان‌های بدون مجوز و پایان کار ورود کند تا آتش در یک ساختمان به جا‌های دیگر سرایت نکند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مکان‌های پرجمعیت شهر بنا به استاندارد بودن یا نبودن باید بازدید کارشناسی شود تصریح کرد: کثرت جمعیت باعث مانع جدید می‌شود و در فضای بسته هم لزومی ندارد مواد قابل اشتعال استفاده شود.

او گفت: همه این موارد مسئول خاص و مربوطه دارد که باید به آنان ارجاع داده و یک نسخه هم به دفتر نماینده ولی فقیه در استان ارسال شود تا ما پیگیری کنیم و امیدواریم این دیدار منشأ تصمیمات جدید برای بیرجند و سایر شهر‌ها باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار