۱۵ هزار خانوار در کشت و فروش آفتابگردان در آذربایجان غربی فعالیت دارند

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی اشتغال دارند و این استان رکورد دار تولید این محصولات در کشور است.

اکبر کرامتی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴۵ هزار تُن تخم آفتابگردان آجیلی و روغنی از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول و ۱۸ هزار تُن تخم کدو آجیلی از ۲۱ هزار هکتار مزارع استان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت این محصول در اراضی کشاورزی استان و پیش بینی تولید ۶۳ هزار تُنی تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان افزود: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی و روغنی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کدو آجیلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

کرامتی با اشاره به وجود بزرگترین میدان عرضه تخمه و خشکبار خاورمیانه در شهرستان خوی اضافه کرد: بزرگترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار دارد و این نشان از اهمیت این منطقه در تولید این محصولات است.

به گفته وی، شهرستان خوی در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو اهمیت زیادی دارد البته بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، شوط، چایپاره، ارومیه، سلماس و نقده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از اواخر مرداد برداشت این محصول از مزارع استان آغاز و تا اواسط مهر ادامه دارد، یادآور شد: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در مزارع استان قلمی، دور سفید، شمشیری و پسته‌ای و اقلام کدو نیز مشهدی، گوشتی، همدانی، قلمی و سایر ارقام محلی است.

وی ادامه داد: محصول آفتابگردان و کدو آجیلی علاوه بر مصرف داخل استان، به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

کرامتی با اشاره به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول گفت: نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم این محصولات به آفات نباتی و امراض گیاهی از جمله این مشکلات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.