پایان ارزیابی یونسکو برای ثبت‌جهانی ماسوله

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از پایان ارزیابی یونسکو برای انجام فرآیند ثبت‌جهانی ماسوله خبرداد.

ولی جهانی روز گفت: نعیمه بن کاری از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرآیند ثبت جهانی ماسوله ششم مهرماه وارد گیلان شد و موارد مدنظر را بصورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد.

وی افزود: بازدید از مجموعه اشراقی، بافت، بنا‌ها و مساجد تاریخی، بازدید از کتابخانه شهر، کارگاه‌های نجاری، بررسی وضعیت ییلاقات منطقه و بازدید از مناظر طبیعی همچون آبشار خربو از دیگر فعالیت‌های ارزیاب و هیات همراه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن قدردانی از همه مردم و مسئولان استانی و ملی برای تلاش در راستای فرآیند ثبت جهانی ماسوله ابراز امیدواری کرد و گفت: ثمره این ارزیابی ثبت جهانی ماسوله باشد تا نتایج مثمر آن سختی‌های انجام شده در این راه را به کام مردم ماسوله و استان شیرین کند.

جهانی ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی را سه مکان گردشگری بسیار پر بازدید در استان عنوان کرد و افزود: در پاره‌ای از زمان پیک سفر تابستانی به دلیل ازدحام جمعیت و در راستای مدیریت سفر ناچار به عدم پذیرش گردشگر در این مکان‌ها شدیم، اما با توجه به پشت سر گذاردن پیک سفر اینک دفاتر خدمات مسافرتی کشور می‌توانند طبق روال همیشه اقدام به بستن تور‌های گردشگری به مکان‌های یاد شده نمایند.

ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این شهر تاریخی قطعه‌ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می‌کشد.

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت‌گاه‌های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می‌دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.

ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود در گذر سالها، این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت. 

اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شود.

بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل ۱۴۰۱ ماسوله به اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان پیوست.

کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفندماه ۱۴۰۰ کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.

استاندار گیلان فروردین ماه امسال نیز در این کمیته بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی ماسوله حیثیت گیلان است و هیچ گونه بهانه‌ای برای تاخیر دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف تعیین شده، پذیرفتنی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.