کشت تلفیقی شبدر برسیم و تریتیکاله در املش

۵۰ کشاورز املشی در ۲۰ هکتار شالیزار کشت تلفیقی شبدر برسیم و تریتیکاله را آغاز کردند.

فرمانده سپاه ناحیه املش از آغاز کشت تلفیقی شبدر برسیم و تریتیکاله در ۲۰ هکتار از شالیزار‌های این شهرستان خبر داد.

سرهنگ پاسدار علی مهدی پور گفت: در کاری مشترک بین بنیاد علوی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان و مرکز تحقیقات برنج کشور و جهاد کشاورزی املش و اعلام آمادگی و تمایل ۵۰ کشاورز املشی، بذر گواهی شده رایگان بین این کشاورزان توزیع شد.

او با بیان اینکه در هر هکتار در هر مرحله تا ۱۲۰ تن شبدر برسیم و تریتیکاله برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود تا ماه فروردین بین ۳ تا ۵ مرحله برداشت انجام شود.

فرمانده سپاه ناحیه املش تقویت و حاصلخیزی خاک، افزایش مواد آلی و ازت خاک، کاهش مصرف کود‌های ازته، افزایش میزان محصول برنج، کاهش آفت ساقه خوار برنج، کاهش هزینه نیروی انسانی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزی را از فواید و مزایای کشت شبدر برسیم در زمین‌های شالیزاری اعلام کرد.

سرهنگ مهدی پور تصریح کرد: جلوگیری از بیکاری فصلی روستاییان، تولید علوفه با ارزش غذایی برابر یونجه، افزایش تولید دامی، استفاده بهینه از شالیزار‌ها و افزایش عملکرد محصول از دیگر فواید کشت تلفیقی شبدر برسیم و تریتیکاله است.

تریتیکاله

بر اساس بررسی‌های علمی و تحقیقات انجام شده در موسسه تحقیقات برنج کشور، تریتیکاله نسبت به سایر گیاهان کشت دوم مناسبی در اراضی شالیزاری شمال کشور است.

چاودُم یا تریتیکاله گیاهی یک ساله یا کمی بیشتر از یکسال با تیپ عمومی شبیه گندم است که در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

بر اساس نتایج حاصله تقویم زراعی این محصول به عنوان یک گیاه علوفه‌ای قابل سیلو از آبان تا فروردین است و کمترین تداخل را با تقویم زراعی برنج دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.