۲۰ بلای طبیعی خراسان جنوبی را تهدید می‌کند

سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی بیشترین فراوانی را دارند.

 

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در پهنه خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت می‌توان بیشترین زمینه‌های بلایای طبیعی را یافت.

او افزود: بسیاری از بلایایی که در سطح کشور شناخته شده به نوعی در خراسان جنوبی هم با میزان شدت کم و زیاد وجود دارد و می‌توان به زلزله، خشکسالی، صاعقه، توفان، گرد و غبار، سیل، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، فرونشست زمین، سرمازدگی، تگرگ، آتش‌سوزی، فرسایش زمین، حوادث زیست محیطی، خودسوزی میدان‌های زغالی، رانش و لغزش زمین، ریزش کوه و حوادث انسان‌ساز جاده‌ای و فرودگاهی اشاره کرد.

آخوندی بیان کرد: از این تعداد زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی از جمله بلایایی است که خراسان جنوبی بیشترین مواجهه با آنها را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی با گسل‌های فعال از مناطق دارای شدت زلزله‌خیزی در کشور محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته شاهد وقوع زلزله‌های مخرب در طبس، فردوس و قاینات بوده ایم.

او ادامه داد: طبق آمار بیش از دو سوم مساحت استان از نسبت زلزله‌خیزی بالا و بسیار بالا برخوردار است و مردم این دیار به‌طور میانگین هر ۱۲ سال یک بار شاهد زلزله‌های بالای ۶ ریشتر و خسارت‌های زیان‌بار ناشی از آن بوده‌اند.

آخوندی اظهار کرد: خشکسالی از دیگر چالش‌هایی است که حدود ۲۰ سال خراسان جنوبی را درگیر کرده و هم اکنون جزو کم آب‌ترین استان‌های کشور هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق آمار سازمان هواشناسی خشکسالی مادر بسیاری از بلایا بوده و خراسان جنوبی جزو کم بارش‌ترین استان‌های کشور است.

او گفت: در کنار خشکسالی‌های طولانی‌مدت، به علت کاهش نفوذپذیری سطح خاک، شیب زمین، پوشش گیاهی ضعیف و ضعف سازه‌های کنترل سیلاب کمترین بارندگی در استان باعث شکل‌گیری رواناب و سیلاب می‌شود.

آخوندی اظهار کرد: با توجه به پوشش گیاهی ضعیف بسیاری از تأسیسات در ارتفاعات متأثر از صاعقه است و سالانه خسارت‌های جدی به این بخش وارد می‌شود؛ در حالی که توفان‌های متعدد به دلیل ماهیت کویری بودن منطقه را متأثر می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: اینها بخشی از حوادث و مخاطرات در خراسان جنوبی است اما اعتبارات براساس جمعیت توزیع می‌شود و امیدواریم با توجه به وجود بسیاری از بلایای طبیعی در منطقه نگاه ویژه ملی را در افزایش اعتبارات مدیریت بحران داشته باشیم.

او تقویت حوزه امداد و نجات در این استان را لازم دانست و اظهار کرد: مدیریت حوادث و بلایا نیازمند نگاه ویژه دستگاه‌های متولی است تا بحران‌های احتمالی قبل از وقوع مدیریت شود زیرا جبران خسارت همواره هزینه‌بر است.

آخوندی به تأمین زیرساخت‎‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری تأکید کرد و گفت: مدیریت این موضوع نقش مهمی در کاهش و مدیریت سیلاب دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم آموزش مردم و متولیان افزود: مدیریت بحران نیازمند آموزش همگانی است و مردم و مسئولان باید در کنار هم قرار گیرند.

او با اشاره به اهمیت طرح‌های تشویقی مقاوم‌سازی منازل مسکونی گفت: طرح‌های تشویقی در استان‌های پرحادثه‌ مانند خراسان جنوبی باید توسعه یابد تا منازل غیرمقاوم باقی مانده نیز نوسازی شود و تحقق آن نیازمند نگاه ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.