فوتسال جام ملت های آسیا

ایران - ژاپن/ مصاف شاگردان شمسایی با سامورایی‌ها در فینال تکراری

دیدار فینال فوتسال جام ملت‌های آسیا امشب بین تیم ملی ایران و ژاپن برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتسال کشورمان از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه امشب در دیدار فینال جام ملت های آسیا در کویت به مصاف تیم ملی ژاپن خواهد رفت.

 تیم ملی فوتسال ایران با اقتدار به دیدار پایانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۲ صعود کرد. این اتفاق که با توجه به سبقه تیم ملی اتفاقی قابل پیش بینی بود، در شرایطی رقم خورد که ملی پوشان فوتسال کشورمان طی ۵ بازی، آماری قابل توجه در گلزنی و دریافت گل به جای گذاشتند.

ایران طی ۵ بازی که برای رسیدن به فینال انجام داده (سه گروهی و دو حذفی) تنها دو گل دریافت کرده است؛ این یعنی میانگین گل خورده ۰.۴ در ازای هر بازی که رقم بسیار قابل توجهی است. شاگردان شمسایی طی ۵ بازی، ۳ بار کلین شیت کردند و طی دو بازی، یک بار دروازه آنها باز شده است.

فوتسالیست های ایران در فاز تهاجمی هم قدرت فاز دفاعی را از خود به نمایش گذاشته اند. آنها در ۵ بازی ۳۷ گل به ثمر رسانده اند. میانگین ۷.۴ گل زده در هر بازی تا رسیدن به فینال، نشان از توان تهاجمی بالایی تیمی دارد که برای قهرمانی سیزدهم خود در دوره شانزدهم جام ملت های آسیا تلاش می کند.

ژاپن در حالی پا به رقابت‌های قهرمانی آسیا گذاشت که ۱۰ بازیکن جدید را در اختیار داشت و در ابتدا، عملکرد پر انتقاد و ضعیفی از خود نشان داد. ژاپنی‌ها در بازی نخست مرحله گروهی برابر عربستان با نتیجه ۱ به ۲ شکست خوردند تا حتی در آستانه حذف از مسابقات قرار بگیرند.

با این حال سامورایی‌ها در بازی دوم برابر کره جنوبی احیا شدند و با برد پرگل ۶ بر صفر، به استقبال بازی سوم مقابل ویتنام رفتند. با توجه به شرایط جدول گروه D، ژاپن در صورت باخت و حتی تساوی به ویتنام از مسابقات قهرمانی آسیا حذف می‌شد اما برد نفس گیر و سخت (۲ بر صفر) در این دیدار باعث شد تا ژاپن به عنوان صدرنشین گروه صعود را تجربه کند.

ژاپن که رفته رفته خودش را در مسابقات قهرمانی آسیا پیدا می‌کرد، در مرحله یک چهارم نهایی با اندونزی دیدار کرد؛ تیمی که با محمد هاشم زاده سرمربی ایرانی خود حریف دست و پاگیری برای سامورایی‌ها شد و حتی این فرصت را داشت که دومین تیم پرافتخار فوتسال آسیا را حذف کند.

اندونزی در این مسابقه ژاپن را تحت فشار زیادی قرار داد و حتی ابتدا به گل برتری رسید. در نیمه دوم آن مسابقه، ژاپنی‌ها سه گل زدند اما در دقیقه ۳۹، این اندونزی بود که گل دوم را به ثمر رساند. فشار اندونزی به حدی بود که حتی گل سوم را هم وارد دروازه ژاپن کرد اما این اتفاق تنها یک یا دو ثانیه بعد از به صدا درآمدن سوت پایان بازی رخ داد.

ژاپن از این جهت مرموزترین تیم این دوره از مسابقات بوده است؛ تیمی که با تکیه بر بازیکنان توانمندی چون آنتونیو ماسانوری، شمیزو، اولیویرا آرتور و دو دروازه بان قدرتمند یعنی هیگور پیرس و کوروموتو برابر حملات حریفانش مقاومت کرده و برنده از زمین خارج شده است.

ژاپن هرچند بعد از پنج مسابقه تنها ۱۴ گل به ثمر رسانده است اما نشان داده که وقتی از حریفش پیش می‌افتد، قدرت زیادی در حفظ نتیجه دارد. سامورایی‌ها که تاکنون سه بار به عنوان قهرمانی آسیا رسیده‌اند، حالا امیدوارند در نهمین صعود خود به فینال این رقابتها، بار دیگر طعم قهرمانی را بچشند.

تیم ملی کشورمان در حالی امروز برای نهمین بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن می‌رود که سهم ایران ۶ پیروزی و ۲ شکست در مقابل این تیم بوده است.

بهترین پیروزی تیم ملی فوتسال کشورمان در سال ۲۰۰۲ در فینال برابر ژاپن بوده که ملی‌پوشان ایران توانستند با نتیجه ۶ بر صفر این تیم را شکست دهند.

همه تقابل‌های تیم‌های ملی فوتسال ایران و ژاپن در یک نگاه کلی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ و نتایج آن در فوتسال قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

ایران ۶ - ژاپن صفر، در سال ۲۰۰۲ و در فینال

ایران ۶ - ژاپن ۴، در سال ۲۰۰۳ و در فینال

ایران ۵ - ژاپن ۳، در سال ۲۰۰۴ و در فینال

ایران ۲ - ژاپن صفر، در سال ۲۰۰۵ و در فینال

ایران یک - ژاپن ۵، در سال ۲۰۰۶ و در نیمه‌نهایی

ایران ۴ - ژاپن یک، در سال ۲۰۰۷ و در فینال

ایران ۲ - ژاپن ۲، برنده ژاپن در ضربات پنالتی، در سال ۲۰۱۴ و در فینال

ایران ۴ - ژاپن ۲، در سال ۲۰۱۸ و در فینال

برنامه بازی‌های امروز در مرحله نهایی به شرح زیر است:

دیدار رده بندی:

ازبکستان - تایلند، ساعت ۱۷:۳۰

دیدار فینال:

ایران - ژاپن، ساعت ۲۰:۳۰

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۰۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
چقدر پریده هوا
آخرین اخبار