کتاب فون بند پایان چهارمحال و بختیاری منتشر شد

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: کتاب تألیفی لاتین فون بند پایان استان به همت انتشارات این دستگاه در ۳۱۲ صفحه منتشر شد.

سیروس رضایی اظهار داشت: نخستین کتاب تألیفی لاتین «Arthropod Fauna of Chaharmahal va Bakhtyari Province فون بند پایان استان چهارمحال و بختیاری به قلم دکتر الهام ریاحی دکترای حشره شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و ویراستاری علمی دکتر علی رضا نعمتی رئیس و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد در ۳۱۲ صفحه در قطع وزیری، تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است.

وی افزود: در معرفی کتاب آمده است بندپایان یکی از مهم‌ترین اجزای تنوع زیستی هستند و بندپایان نشان دهنده خاص‌ترین گروه حیوانات روی زمین اند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها حشرات می‌باشند و این بی مهرگان نقش‌های اکولوژیکی مهمی را در اکوسیستم‌های زمینی، دریایی و آب شیرین ایفا می‌کنند همچنین بر انسان و زندگی آن از طریق آسیب به محصول یا ایفای نقش به عنوان ناقل در انتقال بیماری‌ها تاثیر می‌گذارند.


بیشتر بخوانید


رضایی اضافه کرد: تنوع زیستی بندپایان در بیشتر اکوسیستم‌های خشکی و زمینی ایران هنوز ناشناخته است و با توجه به تنوع گسترده آن ها، تعیین فون گونه‌های توصیف شده در هر محل اغلب مهم است.

وی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از نقاط ایران با بیشترین تنوع زیستی در بین تمامی اکوسیستم‌ها می‌باشد و شناخت بندپایان استان حتی با مطالعات گسترده در سطح جهان محدود است.

رضایی تصریح کرد: در این کتاب تنوع زیستی گونه‌های ثبت‌شده قبلی، اطلاعات زیستگاه و پراکنش آن‌ها در استان و در مورد برخی از گونه‌ها که اطلاعات ثبت شده وجود داشت، میزبان یا شکار هر گونه در استان و همچنین پراکنش گونه‌ها در سایر استان‌ها ارائه شده است.

وی گفت: در این مجموعه، در کل ۸۰۲ گونه بندپا از ۵۰۳ جنس و ۱۸۲ خانواده به عنوان فون بندپایان چهارمحال و بختیاری فهرست شده است که از این تعداد ۲۸۳ گونه از Chelicerate و Crustacea و ۵۲۶ گونه Atelocerata هستند.

رضایی بیان کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت و تلاش می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تالیف و ترجمه و پایان نامه‌های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند.

وی گفت: اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می‌توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تالیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد، جنب دانشکده منابع طبیعی، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره ۳۲۳۲۰۳۲۳ یا ۳۲۳۲۰۰۷۰ و در روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعات ۰۸:۰۰ صبح تا ۱۶:۰۰ تماس حاصل نمایند همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می‌شود.

رضایی ادامه داد: علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتابِ «Arthropod Fauna of Chaharmahal va Bakhtyari Province فون بند پایان استان چهارمحال و بختیاری» از درگاه اینترنتی ۱۶book.ir اقدام به خرید نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار