مقام آمریکایی: توافق لبنان و اسرائیل منافع دو طرف را تأمین کرده است

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که توافق لبنان و رژیم صهیونیستی در مورد مرز‌های دریایی منافع امنیتی و اقتصادی مهمی را برای دو طرف تضمین کرده است.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی اعلام کرد که پیش‌نویس توافق بین لبنان و رژیم صهیونیستی در مورد ترسیم مرز‌های دریایی، پس از هفته‌ها تلاش سخت میسر شده است.

طبق گزارش الجزیره، این مسئول آمریکایی گفت: «توافق بین لبنان و اسرائیل طی چند هفته گذشته و پس از تلاش‌های سخت حاصل شد.»

او با این توضیح که دو طرف بر پایبندی کامل خود به توافق و اتخاذ گام‌های اجرایی تأکید کرده‌اند، افزود: «این توافق سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در زمینه‌های متعدد به ویژه در زمینه انرژی برای لبنان فراهم خواهد کرد.»

این مقام مسئول با این ادعا که توافق ترسیم مرز‌های دریایی با لبنان امنیت رژیم اسرائیل را تقویت خواهد کرد، توضیح داد: «احتمالاً اجرای این توافق با دشواری‌هایی همراه خواهد بود که ما برای کمک به تسهیل روند آن آمادگی داریم.»

او با اعلام حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی برای توسعه میدان گازی «کاریش»، ادعا کرد که این میدان گازی بخشی از مذاکرات مربوط به ترسیم مرز‌های دریایی میان این رژیم و لبنان نبوده است.

این مسئول آمریکایی در ادامه با تأکید بر این‌که واشنگتن برای میانجیگری در مورد هرگونه اختلاف برسر اجرای توافق در آینده آماده است گفت: «مذاکرات با دولت لبنان و نه با حزب الله انجام شد.»

او در پایان ادعا کرد که این توافق، بهترین شرایط را همسو با منافع لبنان و اسرائیل تضمین کرده و ضمانت‌های امنیتی و دستاورد‌های اقتصادی مهمی در آن وجود دارد.

این در حالی است که روز گذشته، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان با اشاره به این‌که پیش‌نویس توافق ارائه شده توسط میانجی آمریکایی در مورد ترسیم مرز‌های دریایی هنوز کامل نیست، تأکید کرد برای محقق کردن تمامی ترتیبات و ملاحظات مربوط به موضوع ترسیم مرز دریایی جنوب طی روز‌های آینده تلاش خواهد کرد.

میشل عون گفت: «شکاف‌هایی که در زمینه ترسیم مرز دریایی وجود داشت طی گفت‌وگو‌های هفته گذشته کمتر شده‌اند و دستیابی به توافق در این زمینه به معنای آغاز فرآیند اکتشاف نفت و گاز در میدان‌های لبنانی واقع در منطقه اقتصادی خواهد بود که این موضوع می‌تواند سرآغاز یک محرک و انگیزه جدید برای بهبود اوضاع اقتصادی باشد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار