مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بافت تاریخی شهر خرم آباد علاوه بر۲۰۰ خانه متعدد تاریخی دارای ۱۱ کاروانسرا است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

 عطا حسن پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت:تلاش می‌شود که این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به صورت زنجیره‌ای ثبت جهانی شوند که کاروانسرای چشمک و گوشه شهنشاه در اولویت قرار دارند.

او افزود: قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد بارزترین بنای تاریخی شهر محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است، اما این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب‌هایی شد که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شده و مرمت این بنای ارزشمند نیز توسط تیم پایش مستقر در مجموعه قلعه در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه بحث مرمت بنا‌های تاریخی یک کار تخصصی است، تاکید کرد: تیم مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک متشکل از اعضای با تجربه و متخصص است و عملیات صورت گرفته همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا علاوه بر مرمت بنا شاهد استحکام‌بخشی این اثر فرهنگی تاریخی باشیم.

حسن پور تصریح کرد: البته نباید نادیده گرفت که بیش از هزار سال از عمر این قلعه تاریخی می‌گذرد و خسارات‌های وارده طبیعی است، اما وظیفه ما را دو چندان می‌کند که مراحل مرمت و استحکام‌بخشی آن تخصصی‌تر و به روزتر انجام شود.

او عنوان کرد:به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون قلعه خارج شود چراکه این بنای تاریخی، خود موزه شگرفی از معماری منحصر به فرد است و همچنین تعدد کاربری ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس بهداشتی و رطوبت گیری درصدد حفاظت بیشتر از این اثر هستیم.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان شناسایی شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.