روز شمار سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

مروری بر آنچه که در چهارمین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه گذشت

چهارمین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور جمعی از مسئولین، فیلمسازان و برخی از هنرمندان برگزار شد.

چهارمین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نمایش فیلم‌های متنوع از ژانر‌های گوناگون در پردیس سینمایی ملت برگزار شد که فیلم‌های داستانی همانند روزهای گذشته با استقبال تماشاچیان بسیاری همراه بود.

درحاشیه چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، بنر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که در محوطه بیرونی پردیس سینمایی ملت نصب شده بود، برداشته شد. به گفته مسئولین بنر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل وزش باد جمع شد.

بنر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه  جمع شد

در چهارمین روز از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران فیلم‌ها در ژانر های مختلف اکران شد. فیلم‌های بین‌الملل، برنامه نمایش فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران، برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران، برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران، برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران، برنامه نمایش آثار بخش «استعدادهای نو»، برنامه نمایش آثار بخش «کتاب و سینما»، رنامه اکران آثار امید وفایی و برنامه اکران فیلم‌های «دفاع مقدس» از برنامه‌های نمایشی روز گذشته پردیس سینمایی ملت بودند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز سوم  با حضور مخاطبان، برخی از مسئولین از جمله مهدی آذر پندار دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته معاون اسبق صدا، از مدیران اسبق رادیو و استاد دانشگاه، روح‌الله سهرابی عضو هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم بین‌المللی کوتاه تهران و مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی سازمان سینمایی، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و دیگر افراد برگزار شد.

چهارمین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به عنوان داور باید بگویم فیلم‌های امسال در مقایسه با سال‌های قبل از لحاظ فرم و تکنیک جهشی تحسین‌برانگیز داشته‌اند. از سوی دیگر سینمای کوتاه همواره جایگاه مستقل خود را به رسمیت می‌شناسد و فاصله معناداری با سینمای بلند حرفه‌ای ایجاد می‌کند. اگر فیلمساز عرضه فیلم کوتاه و اساسا سینمای کوتاه ما به سمتی برود که به عنوان ظرفیت مستقل تلقی و دیده شود، جایگاه و اعتبار خود را بین اهالی سینما، علاقه‌مندان و فعالان این عرصه تثبیت خواهد کرد پس امیدوارم که فیلمسازان کوتاه به این سمت حرکت کنند.

پردیس سینمایی ملت

نمایشگاه و فروشگاه عکس ایران من در روز چهارم جشنواره

در چهارمین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران هیات داوران  دومین نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» معرفی شدند. دومین نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» با حضور ۳۳ عکاس و با مجموع ۴۳ عکس رقابتی شد. میلاد بهشتی، امیرحسین غضنفری و بهنام توفیقی هیات داوران این رویداد را تشکیل می‌دهند و قرار است از میان عکس‌های حاضر در این نمایشگاه، ۳ عکس را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کنند.

رونمایی از کتاب

همزمان با چهارمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کتاب‌های تازه‌ترین آثار انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران رونمایی شد. کتاب‌هایی با موضوعاتی از جمله «ژانر در فیلم کوتاه»، «تجربه‌نگاری»، «اقتباس»، «تاریخ هنر برای فیلمسازان»، «مدیریت تولید فیلم» و «بازآفرینی واقعیت» در این جشنواره معرفی، عرضه و رونمایی شدند.

نشت ژانر ها

در نشست ژانر در فیلم کوتاه؛ محدودیت یا گشایش چه گذشت؟

رامتین شهبازی یکی از منتقدان در نشست ژانر در فیلم کوتاه؛ محدودیت یا گشایش مطرح کرد: ژانرها به دلیل ارتباطی که با تاریخ زیستی خود پیدا می‌کنند از عناصر صرفاً شمایلی فراتر می‌روند مثلا فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که در دوره جنگ به بازنمایی یک بحث سیاسی تمایل پیدا می‌کنند. مثلا بعد از قضیه یازده سپتامبر سینمای وحشت گسترده‌تر شد چون آن هراس اجتماعی که از قضیه یازده سپتامبر وجود داشت در سینما تبلور پیدا کرد به دلیل اینکه یک سری عناصر تکرار شونده وجود داشت که ذهن مخاطب را به حوزه‌های شناختی نزدیک، نقش‌واره‌ها را ترسیم و ذهن مخاطب را درگیر می‌کرد.

او افزود: در ایران تنها فیلم‌های کمدی، ملودرام و جنگی توانسته‌اند قاعده‌های ژانری را پیش ببرند اما در سینمای ترسناک به جز دو سه فیلم بقیه نتوانسته‌اند قواعد ژانر را داشته باشند. این را هم باید بگویم که ذهن انسان اصولا ساختارمند است یعنی گره افکنی در فیلم رخ می‌دهد باید گره‌گشایی هم داشته باشیم پس باید به فیلم نظم بدهیم مثلا وقتی می‌گوییم بیرون از این ساختمان باران می‌بارد دیگر احتیاج زیادی به توضیح ندارد اما یک زمانی هست که شما تازه زبان فارسی را یاد گرفتید و متوجه منظور نمی‌شوید آنگاه بیرون می‌روید و با باران مواجه و متوجه منظور می‌شوید در پدیدار شناسی هم ما به دنبال چنین مواجهه‌ای هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار