صادرات ۱۸۳۳ متر مربع فرش دستباف سیستان و بلوچستان

مدیرکل صنعت، معدن تجارت سیستان و بلوچستان گفت: فرش دستباف سیستان در مرکز ملی فرش ایران در سال ۹۵ ثبت جهانی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به جایگاه فرش دستباف در استان بیان کرد: فرش دستباف سیستان در سال ۹۳ به ثبت ملی رسید و با پیگیری‌های اداره کل صمت استان در مرکز ملی فرش ایران در سال ۹۵ ثبت جهانی شده است.

ایرج حسن پور گفت: بخش عمده‌ای از فعالان صنعت فرش دستباف در سیستان و بلوچستان بانوان هستند که این هنر نقش به سزایی در اشتغال این قشر دارد و طرح‌های فرش استان بسیار متنوع است که می‌توان به طرح «گلدان خندان» و «تک گل» اشاره کرد.

مدیرکل صمت استان بیان کرد: هزار و ۲۸۷ بافنده درحوزه سیستان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به صادرات فرش دستباف در استان گفت: هزار و ۸۸۳ متر مربع در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، صادرات انجام شده است.

حسن پور با اشاره به حمایت از بافندگان فرش دستباف اذعان کرد: اعطای تسهیلات کم‌بهره با سود ۴ درصد و برگزاری دوره‌های آموزشی تحت عنوان دوره ارتقای مهارت قالیبافان از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی از قشر قالبافان در استان است.

مدیرکل صمت استان اظهار کرد: فرهنگ کهن سیستان ایجاد بستر مناسب برای اشتغال پایدار، تسهیلات کم‌بهره برای بافندگان جدید استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های تعاونی فرش دستباف در استان در راستای جذب متقاضیان جهت اشتغال وبرگزاری دوره‌های آموزشی برای متقاضیان بومی منطقه و هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت خرید تضمینی فرش دستبافت بافندگان است.

حسن پور گفت: ۲ دوره کلاس برای بافندگان استان، پنج دوره در سال جاری و ۲ دوره در شهرستان زابل یک دوره در زهک و در شهرستان خاش به میزان ۲ هزار و ۸۸۰ نفر ساعت به تعداد ۱۲۰ هنرجو برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.