سخنگوی وزارت خارجه:

آمریکا رسما دروغ می‌گوید، پیام واشنگتن تمایل به ادامه مذاکرات است

کنعانی گفت: آمریکایی‌ها رسما دروغ می‌گویند چون واشنگتن بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و تاکید می‌کند که آماده بازگشت به توافق است.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اولین سوال درباره حمایت آمریکا از اغتشاش‌ها و کناره‌گیری از برجام گفت: رفتار آمریکایی‌ها ریاکارانه است. آن‌ها هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. واشنگتن بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و تاکید می‌کند که آماده بازگشت به توافق است.

وی در ادامه تصریح کرد: پاسخ ایران واضح و اقدامات ایران قانونی است. اگر آمریکا می‌گوید مذاکرات متوقف شده پس چرا از سوی واسطه ها پیام میدهد؟مشخص است که آمریکا هم می‌خواهد به توافق برگردد و هم هزینه‌های توافق را نپردازد». سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود:  «زمینه های بازگشت به توافق کاملا روشن است،اما آمریکایی‌ها هنوز دچار دوگانگی هستند هم به تحولات داخلی خود نگاه می‌کنند و هم نیم نگاهی به تحولات ایران دارند». 

کنعانی خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران کشور مقتدری است و با تهدید نمی‌توانند ایران را به امتیاز دادن وادار کنند. ایران متعهد به برجام است مشروط بر اینکه آمریکا هم متعهد به مفاد برجام باشد‌. آمریکایی ها می‌دانند که ایران از شرایط جاری عبور کرده و بهتر است معقولانه عمل کنند».

پاسخ متقابل ایران به غربی‌ها

کنعانی در ادامه به مسئله دخالت آمریکا در اغتشاشات ایران پرداخت و یادآوری کرد: «اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات اخیر تکرار مواضع اشتباهی است که بارها انجام دادند اما نتیجه نگرفتند. آمریکایی ها باید درباره این دوگانگی خود به افکار عمومی پاسخ دهند».

وی در پاسخ به سوالی درباره واکنش چند کشور اروپایی به اغتشاشات افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در برابر اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا واکنش متقابل نشان خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران دربرابر انگستان این واکنش را نشان داد و رسما هم اعلام کرد که دربرابر تحریم‌های انگلیس اقدام متقابل انجام داده، در آنجا به برخی از افراد و جریان‌ها میدان داده شد که به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کنند. این اقدام کاملا متفاوت با قوانین انگلستان است. وزارت خارجه لیست تحریم‌ها و نهادهای دولت انگلستان را که در حمایت از اقدامات تروریستی نقش داشتند را اعلام کرد. حمایت از اغتشاش گران و ایجاد فضای تبلیغی و میدان دادن به جریان هایی که سابقه تروریستی دارند رفتاری غیر سازنده است».

کنعانی در رابطه با فعالیت‌های مخرب برخی رسانه‌های فارسی زبان هم گفت: «علیه بی‌بی‌سی و رسانه موسوم به ایران اینترنشنال که به عنوان بازوی اغتشاشات علیه ایران فعالیت می‌کند، تحریم‌هایی را اعمال کردیم. جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل علیه هر طرفی انجام خواهد داد که رفتار غیر مسئولانه در قبال ایران دارد».

ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان با آمریکا را دارد

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ها با آمریکا انجام شد اعلام کرد که آمادگی داریم از طریق یک رفتار انسانی تبادل در زمینه آزادی زندانیان را انجام دهیم. دولت آمریکا توافق و تعهدات را پذیرفت و ایران در یک اقدام انسان دوستانه که اتفاقا جرم جاسوسی وی محرز بود را آزاد کرد. منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در تبادل زندانیان اقدام متقابل را انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات درباره دارایی‌های بلوکه کشورمان به کجا رسید، ادامه داد: در زمینه آزاد شدن منایع مالی پیشرفتی حاصل شده است این یک موضوع فنی است که مذاکرات فنی هم ادامه دارد. امیدواریم در یک زمان نزدیک آزادسازی منابع مالی ایران انجام شود. این موضوع نه ارتباطی با برجام دارد و نه هیچ موضوع دیگری در زمینه اوکراین. بار‌ها دیدگاه خود را در زمینه اوکراین اعلام کردیم. مواضع ما صریح و روشن است.

رفتار اوکراین غلط است

وی ادامه داد: آمریکا و اروپا خود با اقدامات تحریک آمیز منجر به شروع جنگ در اوکراین شدند و حالا ایران را متهم به طرفداری از یک سوی جنگ می‌کنند. ما صادر کننده تسلیحات به هیچ یک از طرف‌ها نیستیم و با دو طرف رابطه دوستانه داریم.

کنعانی بیان کرد: با اوکراین هم که وارد یک رفتار غلط شده رابطه خوبی داریم و آماده برقراری صلح دو طرف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: آن‌ها خود در یک سوی جنگ قرار دارند. صدور میلیارد‌ها تسلیحات جنگی آیا رفتار برای پایان دادن جنگ است؟ ما اتهامات بی اساس را کاملا رد می‌کنیم و بار‌ها هم مواضع خود را در این زمینه اعلام کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره استقرار نیروهای خارجی در مرزهای کشورمان گفت: ما معتقدیم که مرزها باید مسیر صلح و ثبات باشد. بارها اعلام کردیم که حضور نیروهای خارجی در مسیر کشور را نمی‌پذیریم و مواضع خود را بارها به کشورهای خارجی اعلام کردیم.

اروپا از فرصت ایران استفاده کند

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره نمایشگاه پلاستیک ۲۰۲۲ آلمان که به ایرانی‌ها ویزا نداده است، تصریح کرد: رابطه با جمهوری اسلامی ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه که الان اروپا در یک شرایط سخت انرژی قرار دارد بنابراین می‌توانند رفتار سازنده داشته باشند و از فرصت‌ها استفاده کنند و یا مصالح ملت خود را با موضوع‌های سیاسی بی حاصل گره بزنند. باید پرسید چه منافعی از تحریم ایران برای دولت‌های اروپایی حاصل شد؟ توصیه ما رفتار سازنده در زمینه رابطه با جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرشماری اتباع خارجی گفت: این وظیفه مربوط به وزارت کشور است، اما موضوع آوارگان افغانستانی که به دلیل مسائلشان آمار زیادی پیدا کردند وظیفه انسانی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بیش از وظایف خود نیز عمل کرده است.

ردپای برخی سفارتخانه‌ها در اغتشاشات اخیر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفارت آلمان نقش هماهنگ کننده اغتشاشات اخیر را داشته است، بیان کرد: برخی از سفارتخانه‌های مقیم در تهران در اغتشاشات اخیر رفتار‌های غیر دیپلماتیک داشتند که با رصد آنها تذکرات لازم داده شد. برخی سفارتخانه‌ها سفرایشان توسط وزارت خارجه احضار شدند و تذکر لازم در این زمینه داده شد.

وی افزود: در یک تلاش و در یک کارزار مشترک حقوقی قضایی بین دولت ایران و دولت ونزوئلا خدمه ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که با اتهامات واهی برخی طرف‌ها توقیف شده بود، آزاد شدند. دو نفر در بازه زمانی کمتر از بیست روز گذشته و دو نفر هم کمتر از دو هفته گذشته آزاد شدند که قرار بود عصر دیروز وارد ایران شوند.

اراده آمریکا محل تردید است

وی در پاسخ به سوالی درباره موانع برجام اظهار کرد: ما مذاکره را برای مذاکره انجام نمی‌دهیم بلکه مذاکره برای انجام تعهدات است. مبنا برای انجام توافق وجود دارد، اما موضوع دوگانگی برخی از طرفین است.

کنعانی گفت: اراده سیاسی آمریکایی‌ها همچنان محل تردید است. اگر این اراده درست باشد شرایط برای انجام تعهدات فراهم است. ما منتظر زمستان نیستیم بلکه در اولین روزی که آمریکا به تعهدات خود عمل کند ما نیز آماده به بازگشت توافق هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده که به توافقات خود پایبند است، اما ما با طرفی مواجهیم که به توافق پایبند نیست پس نیاز به تضمین داریم.

روابط با چین و روسیه بر اساس منافع ملی است

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر روابط با چین گفت: چین از بزگترین شرکای ایران در حوزه منطقه و آسیاست و نقش منطقه‌ای چین هم حائز اهمیت است. در زمینه روابط دو جانبه در حال گسترش مناسبات هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره چارچوب همکاری با آژانس بیان کرد: رابطه ایران و آژانس به رغم اشکالات و خللی که در زمینه برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی رخ داده بود با نگاه سازنده ایران دوباره در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و روسیه اظهار کرد: روابط دو کشور مبتنی بر چارچوب‌های قانونی و منقضی کننده هیچ قوانینی نیست بنابراین این رابطه علیه هیچ طرفی نیست. جمهوری اسلامی ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد. کارزار رسانه‌ای در زمینه مناسبات ایران و روسیه مبتنی بر دستیابی بر اهداف خاص است و رفتار جمهوری اسلامی ایران سازنده و مسئولانه است و مبتنی بر منافع خود روابط با کشور‌ها پیش می‌برد.

سرکوب معترضان فرانسوی در سانسور خبری

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره دخالت‌های مقامات فرانسوی گفت: ما شاهد اعتراضات در بیش‌ از صد شهر فرانسه هستیم و شدیدترین برخوردها هم با شهروندان فرانسه صورت گرفته است. خشونت هم در میان فرانسوی ها تقسیم به خشونت خوب و بد شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: شاهد تصاویر زنانی بودیم که مورد ضرب و شتم شدید پلیس فرانسه قرار گرفتند، اما اگر شما دیدید که کوچکترین هشتگی در این زمینه زده شده باشد من هم دیدم.

وی تصریح کرد: آنهایی که بر ضد ایران در هر کشور اروپایی موضع گرفتند باید ازشان پرسید آیا حقوق شهروندان فرانسوی با حقوق شهروندان سایر کشورها متفاوت است؟ تحولات فرانسه بار دیگر رویکرد دوگانه کشورهای غربی را ثابت کرده است.

نتایج مذاکرات با عربستان مثبت است

کنعانی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر دور جدید مذاکرات ایران و عربستان گفت: تحولات مثبتی در زمینه روابط دو کشور حاصل شده است و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفت و گوهای سیاسی میان مقامات دو کشور باشد، فراهم است. انشالله زمینه برای اجرای توافقاتی که در زمینه پنج دور مذاکرات انجام شده وجود دارد.

وی ادامه داد: ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و برداشتن یک گام جدید در زمینه گسترش مناسبات تامین کننده منافع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان اظهار کرد: زمینه‌های گفت و گو و اشتراکات میان دو کشور زیاد است و امیدواریم با روند گفت و گوهای مثبتی که تا کنون طی شده با کمک برادرانمان در عراق با اجرای توافقات گذشته و تشکیل جلسات جدید در حوزه سیاسی همچنان تداوم داشته باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار