مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

فصل جدیدی از تعاملات ایران و ازبکستان با شرکت در اجلاس شانگ‌های

شمسایی گفت: سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور به ازبکستان و شرکت در اجلاس شانگ‌های آغازگر فصل جدیدی از تعاملات دو کشور است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی سازمان همکاری‌های اسلامی که در استانبول برگزارشد، با مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

شمسایی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی و رسانه‌ای با همسایگان، گفت: رویکرد دولت سیزدهم گسترش تعاملات به ویژه با همسایگان است و سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به ازبکستان و شرکت در اجلاس شانگ‌های آغازگر فصل جدیدی از تعاملات دو کشور است.

وی افزود: شهر‌های سمرقند و بخارا اشتراک زیادی از نظر معماری و بافت شهری با شهر‌های ما به ویژه اصفهان دارد و شعر فارسی بر دیوار‌های این شهر نقش بسته است. با وجود اشتراکات فرهنگی و همکاری‌های ایران با کشور‌های آسیای میانه، اما با ازبکستان آن گونه که باید و شاید دارای ارتباط فرهنگی نبودیم و اعزام رایزن فرهنگی به این کشور و امضای تفاهمنامه‌های همکاری می‌تواند منجر به افزایش تبادلات در حوزه محصولات فرهنگی هنری و انتقال تجربیات فعالان رسانه‌ای دو کشور باشد.

شمسایی به جشنواره مطبوعات کشور‌های حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت: اخیرا جشنواره‌ای در آستاراخان روسیه با حضور اصحاب رسانه ایران و سایر کشور‌های حوزه خزر برگزارشد و این فرصت به همراه پیمان شانگ‌های و نگارش پیوست رسانه‌ای آن توسط روزنامه نگاران ایرانی و ازبکستانی و ارائه به مقامات سیاسی دو کشور می‌تواند فصل جدیدی از تعامل کشور‌های همسایه را فراهم کند.

عضو گروه کارشناسی جمهوری اسلامی در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشور‌های سازمان همکاری‌های اسلامی در پایان گفت: در ایران اسلامی قریب ۱۳ هزار رسانه داریم و روزنامه نگاران فراوانی مشغول کارند. روزنامه نگاران، مشاوران و در عین حال منتقدان دلسوز اصحاب سیاست هستند. اعزام هیئت رسانه‌ای به کشور‌های همسایه از برنامه‌های ماست و ازبکستان قطعا یکی از مقصد‌های سفر روزنامه نگاران ایرانی خواهدبود.

آسادجان خراجاو، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت فرهنگ ایرانی و رواج زبان فارسی در سال‌های دور در این کشور، رسانه را ابزاری مهم برای گسترش روابط برشمرد و گفت: خوشحالم به نقش رسانه اشاره کردید. با این ابزار می‌توانیم به تحکیم روابط دو کشور کمک کنیم. ارتباطات ما باید مستقیم باشد تا میراث دو کشور تقویت شود.

وی ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی و اعزام گروه‌های رسانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا پیش نویس تفاهمنامه را ارسال خواهیم‌کرد و آماده اعزام گروه‌های رسانه‌ای ازبکستانی و میزبانی از روزنامه نگاران ایرانی هستیم.

گفتنی است، دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی ۲۹ و ۳۰ مهرماه در استانبول با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت ایرانی برگزارشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار