موردی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است

تاکنون موردی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرنده‌های مهاجری که به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری وارد شدند، مشاهده و گزارش نشده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همزمان با آغاز فصل سرما و فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان گفت: تاکنون موردی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرنده‌های مهاجری که به تالاب‌های استان وارد شدند، مشاهده و گزارش نشده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در مناطق حفاظت شده و تالاب‌های استان در دست اجراست.

سعید یوسف‌پور افزود: هم‌اکنون تالاب‌های استان از جمله تالاب بین‌المللی گندمان، چغاخور، علی‌آباد و سولقان میزبان پرندگان مهاجر از مناطق سیبری و آسیای میانه است و تاکنون بیش از ۱۰ هزار پرنده برای زمستان‌گذرانی در تالاب‌های استان مستقر شده‌اند و هیچ‌گونه موردی مبنی بر آنفلوانزا حاد پرندگان مشاهده نشده است.


بیشتر بخوانید


وی از استقرار گروه‌های مشترک اداره کل حفاظت محیط‌زیست و دامپزشکی در تالاب‌ها، زیستگاه‌های آبی و نقاطی که پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی مستقر خواهند شد، به منظور پایش و رصد مشترک و مستمر خبر داد و گفت: هم‌اکنون پایش برخط (آنلاین) و مانیتورینگ در ۲ تالاب گندمان و چغاخور استان در حال انجام است.

یوسف‌پور با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دستورالعمل و پروتکل خاص دارد و بر عهده دامپزشکی است، گفت: هم‌اکنون براساس دستورالعمل‌های ارائه شده از اداره کل دامپزشکی و محیط‌زیست محیط‌بانان و کارشناسان حوزه محیط آموزش‌های لازم از جمله نحوه مواجه با لاشه پرندگان، استفاده از لوازم و تجهیزات حفاظتی و انفرادی را فرا گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست در صورت مشاهده لاشه پرنده در محیط و زیستگاه پرندگان مهاجر باید تلفات را گزارش دهند و یا پرنده تلف شده را با تمهیدات خاص به دامپزشکی منطقه برای انجام آرمایشات لازم منتقل کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های اسکان پرندگان ممنوع بود، گفت: در صورت موافقت سازمان محیط زیست و دامپزشکی بسته به شرایط شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ممنوعیت شکار امسال نیز در این مناطق اعمال خواهد شد.

یوسف‌پور اظهار داشت: پارسال بیش از ۸۵ هزار پرنده آبزی و کنارآبزی وارد تالاب‌های استان شدند که پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار پرنده در تالاب‌های استان زمستان‌گذارنی کنند.

وی اظهار داشت: با حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های استان در سال گذشته ۱۰۰ گونه آبزی و کنار آبزی وارد استان شدند که ۱۵ گونه آن برای نخستین بار در کشور مشاهده شده و همچنین زادآوری داشتند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از پرندگان کنارآبزی در حاشیه رودخانه آقبلاق و یا در مناطق روستایی مستقر می‌شوند، از مردم و حاشیه نشینان تالاب‌ها خواست تا هرگونه مرگ و میر پرندگان را در حاشیه تالاب و آبگیر‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کنند و از نزیک شدن و یا دست زدن به لاشه پرندگان و یا شکار پرندگان خودداری کنند.

به گفته وی، بدن پرندگان مهاجر به ویروس مقاوم است و این پرندگان ناقل ویروس هستند و ممکن است علائم این ویروس و یا مرگ و میر ناشی از ویروس در این پرندگان مشاهده نشود، اما مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلا به آنفلوانزا فوق حاد پرندگان که مشترک بین استان و طیور است جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار