بیش از ۱۸۵ میلیون دلار کالای ترانزیتی از افغانستان به ایران وارد شده است

بیش از ۱۸۵ میلیون دلار کالای ترانزیتی از افغانستان به ایران وارد شده و به مقصد برخی از این کالاها کشور‌های اروپایی و آسیایی است.

۶۲ هزار و ۵۹۶ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش ۱۸۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار در نیمه نخست امسال از سمت افغانستان وارد گمرک دوغارون تایباد شد.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: مقصد این میزان کالای عبوری، برخی از کشور‌های اروپایی و آسیایی است.

حسن رحیمی زاده گفت: همچنین در مدت زمان یاد شده، ۷ هزار و ۱۶۵ تن انواع کالا به ارزش ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار دلار از طریق افغانستان وارد گمرک دوغارون شد که در بازارهای هدف ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

حسن رحیمی زاده به ترانزیت خروجی کالا از دروازه زمینی دوغارون به سمت افغانستان هم اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست امسال، ۲۶۸ هزار و ۳۳۰ تن انواع اقلام به ارزش ۸۱۱ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار به سمت افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی، ترکیه و عراق ترانزیت شد.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع را از مهمترین اقلام صادراتی به افغانستان اعلام کرد و گفت: گمرک دوغارون دروازه طلایی برای تجارت و ترانزیت کالا و یکی از پرترددترین معبر‌های زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.

رحیمی زاده گفت: در بخش مسافری، روزانه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش‌های مختلف اداری و خدماتی در پایانه مرزی دوغارون تردد دارند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می‌شوند.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: هرات یکی از مهمترین بازار‌های کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و گمرک مرزی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

پیش از شیوع کرونا سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات، ۳ میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، یکی از ۵ گمرک برتر اقتصادی کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.